Batman quadrilogie – recensie

Nananana, Batman. Wie kent deze broody vledermaus nog niet? Met uitzicht op de aankomende Batman v Superman: Dawn of Justice leek het mij wel leuk om alle voorgangers te beoordelen, met als eerste de quadrilogie.

Batman (1989) | Batman Returns (1992)

batman

Batman: Met steeds meer getuigenverklaringen van criminelen die beweren dat ze verslagen zijn door een vleermuis begint de interesse van een journalist te groeien in deze mysterieuze man, waardoor hij samen gaat werken met een fotojournalist in de hoop een spectaculair artikel neer te zetten. Aan de andere kant van Gotham begint een moordlustige Joker (Jack Nicholson) een reputatie voor zichzelf te maken, met maar één einddoel: wraak op Batman.

Batman Returns: Nadat Batman (Michael Keaton) de Joker heeft verslagen staat hij nu voor een nieuwe uitdaging, namelijk het moeten verslaan van burgemeester-to-be Oswald Cobblepot (Danny Devito) die ondersteund wordt door de corrupte zakenman Max Shreck (Christopher Walken). Terwijl eerder zijn assistente Selina Kyle (Michelle Pfeiffer) een val uit het raam overleefd waardoor veranderd in Catwoman, een mysterieuze dame die met dezelfde issues kampt als Batman.

Als er iemand is die Batman schimmig kan neerzetten, dan is het Tim Burton wel, maar tijdens de films die door Tim Burton geregisseerd zijn was bij mij vooral de vraag “waar is Batman?”. Terwijl heel Gotham zich afvraagt wie de man achter het masker is, vroeg ik mij vooral af waar de f*ck hij is, want veel zien we hem niet. Er wordt eerder nadruk gelegd op de slechteriken in de film dan op de good guy waarnaar de film is vernoemt. De oorsprongsverhalen van de Batman’s vijanden de Joker, Catwoman en Oswald Cobblepot worden allemaal uitgebreid laten zien, maar die van Batman? Die is nog geen eens een paar flashbacks waardig. Geen oorsprongsverhaal, prima, maar deze Dark Knight had wel wat vaker uit de schaduw mogen komen. Het zijn dan ook eerder films over de Joker, Catwoman en Penguin met een gastrol van Batman.

Maar wat doen ze het goed, alle drie zetten ze haast iconische rollen neer, terwijl wat mij betreft Michael Keaton in de rol van Bruce Wayne een beetje op de achtergrond blijft (al is hij alsnog de betere Batman uit deze reeks). Al had Keaton kunnen uitblinken in zijn rol, hij heeft simpelweg niet genoeg tijd gekregen om Batman compleet eigen te maken. Dit terzijde zijn de Burton Batman films toch de betere films uit de franchise, ze zijn zoals je van een Batman film kan verwachten lekker ‘broody’, maar leggen ook meer de focus op het verhaal dan het spektakel, iets wat we van de meeste superheldenfilms van deze tijd toch niet kunnen zeggen. Hierdoor voelen de films toch vreemd aan vergeleken bij wat we nu in de bioscopen zien; de films bevatten redelijk weinig actie en de schurk gaat er met alle eer en schermtijd vandoor.

Batman Forever (1995)

batman-forever

Als Bruce Wayne de uitvinding van Edward Nygma (Jim Carrey) afwijst draait hij door in zijn plan om zijn uitvinding aan de man te brengen. Nadat hij samen met Harvey Dent, oftewel Two-Face (Tommy Lee Jones), een plan smeed om Batman te vinden lijken de twee niet te stoppen. Aangezien zijn uitvinding de gedachten kan lezen van iedereen die het apparaat gebruikt is het niet al te moeilijk om Batman te onthullen en op te sporen. Daarnaast voegt ook een acrobaat zich bij Batman’s team nadat zijn familie is omgekomen aan de hand van Two-Face.

Na verwisseld te zijn van zowel regisseur als acteur voor Bruce Wayne/Batman slaat Batman Forever een compleet andere richting in dan de voorgangers, waardoor de film door velen gezien wordt als een mislukking. Wat natuurlijk ook kan zijn doordat Batman Forever vaak in een adem wordt genoemd met opvolger Batman & Robin. Zelf ben ik fan van Batman Forever, de film heeft meer het gevoel van een stripverfilming in mijn ogen dan de voorgangers, daarnaast krijgt de beste man zelf ook meer schermtijd er wordt er dieper op zijn issues in gegaan. Batman Forever is komischer, kleurrijker en bevat wat meer actie dan de voorganger, maar zoals je kunt verwachten zitten er ook wat minpunten aan. Al vind ik Jim Carrey een geweldige acteur, de twee schurken van deze film zijn toch iets minder imposant, net als het script die soms redelijk campy overkomt.

Batman & Robin (1997)

batmanrobin

Na de goede samenwerking blijven Batman (George Clooney) en Robin (Chris O’Donnell) een team en hebben dit keer de koudbloedige Mr. Freeze (Arnold Schwarzenegger) als tegenstander. Terwijl Freeze diamanten probeert te stelen om zijn vrouw te kunnen genezen, blijkt ook ene Poison Ivy (Uma Thurman) de straten van Gotham onveilig te maken.

Tsja, wat valt er te zeggen over Batman & Robin? Het levende bewijs dat je soms een franchise liever kan dood laten bloeden dan dat je nog een film maakt. Wat was de gezegde ook al weer, less is more? In dit geval hadden ze het beter bij een trilogie kunnen laten. In Batman Forever was het script af en toe al wat campy, in Batman & Robin wordt het alleen maar erger. Waarin de voorgangers sterke tegenstanders hadden is dat in Batman & Robin ook anders. Alhoewel, in theorie zijn het sterke vijanden, maar in de uitwerking is toch iets misgegaan. Bij deze vijanden horen in tegenstelling tot de voorgangers ook special effects om hun krachten te laten zien, maar ook die stellen flink teleur. Ook de acteerprestaties van de cast laten te wensen over, vooral Thurman en Schwarzenegger met z’n one-liners zijn een verschrikking om te zien. Eh, ja, eigenlijk is er niks goeds te zeggen over Batman & Robin.

8 thoughts on “Batman quadrilogie – recensie”

1. Arnold Schwarzenegger met zijn one-liners die echt vreselijk waren, hilarisch slecht. Je voelt gewoon in elke zin hoe grappig de schrijvers zichzelf vonden. In de emotionele scènes speelt Clooney nog steeds een blij persoon. In een huilscène had hij nog net zo’n grote glimlach als de rest van de film.
    Hopelijk wordt Batman v Superman beter, al is dat wel vrij waarschijnlijk. Over een uur ga ik hem bekijken. Ben benieuwd!

1. Hahaha, echt he. Verschrikkelijk (en toch lach ik soms). Dat gevoel had ik inderdaad ook met Clooney, ben blij dat ik niet de enige ben. Spannend! Ik ben zo benieuwd naar Batfleck, hopelijk is het wat.

1. Hoe meer ik over BvS hoor (al negatief), hoe nieuwsgieriger ik word! Gelukkig ga ik morgen, want ik hou het haast niet meer haha. Hoe vond je Wonder Woman trouwens?

2. “You’re not sending me to the cooler” hahaha Hij maakt die film wel weer ontzettend leuk, maar objectief gezien is dit natuurlijk een verschrikkelijke Batman-film.

3. Het is lang geleden dat ik deze films heb gezien!

“Eh, ja, eigenlijk is er niks goeds te zeggen over Batman & Robin.” Hier moest ik erg om lachen. 😀

4. Het is erg lang geleden dat ik de originele Quadrilogie heb gezien en krijg er eigenlijk wel zin in om deze weer eens uit de kast te trekken nu ik dit allemaal zo lees. Ook al weet ik dat 3 en vooral 4 verschrikkelijk zijn