Batman v Superman: Dawn of Justice – recensie

Batman v Superman is niet perfect, maar toch een prima fundering voor de aankomende franchise.

God versus man, day versus night. The red capes are coming, the red capes are coming! Eindelijk krijgen we het antwoord op de eeuwenoude vraag. Niet wat kwam eerst, het kip of het ei, maar wie zou er winnen in een gevecht tussen Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill)? In Batman v Superman: Dawn of Justice (oftewel een hele lange titel) clashen de moralen van de geridderde vledermaus en die van de vliegende alien waardoor ze beiden, toevallig op hetzelfde moment, plannen smeden om elkaar te stoppen. Ondertussen is Lex Luthor (Jesse Eisenberg) helemaal in de ban van Superman en probeert hij een date– uh, wapen tegen hem te creëren.

Zelf was ik niet helemaal fan van Man of Steel, op een paar zweterige scenes na, ook ben ik niet echt een fan van Superman als personage. Batman v Superman had voor mij dan ook twee grote redenen waarom ik er toch flink naar uitkeek, namelijk Batman en Wonder Woman (Gal Gadot). Dit keer neemt Ben Affleck de rol van Bruce Wayne/Batman op zich, wat zoals gewoonlijk voor enige controversie heeft gezorgd. Baffleck’s vorige poging tot het neerzetten van een superheld (Daredevil) was namelijk niet zo geslaagd. Pas sinds het zien van Gone Girl is Ben Affleck pas op mijn radar gekomen, waarna het nieuws van zijn rol als Bruce Wayne kort volgde. Na de vele trailers waarin Bruce Wayne weinig zonder pak te zien was, was ik nog niet overtuigd, maar na het zien van Batman v Superman is dat volledig omgeslagen. Met Ben Affleck als Batman in de aankomende franchise kan ik wel leven. Te vergelijken met Christian Bale’s Bruce Wayne is hij niet, want deze Batman is al twintig jaar in de running – iets wat na tig films over Batman in de ‘early days’ ook wel voor een aangename verrassing zorgt.

BATMAN V SUPERMAN
Terwijl het met de personages wel snor zit, heeft Batman v Superman een heel ander probleem. Namelijk de manier waarop het verhaal vertelt wordt. De film begint na een flashback van Bruce’s jeugd met een scene waarin de verhalen van Bruce en Kent overlappen, waarna het een aaneenschakeling wordt van scènes die wel nodig zijn voor het verhaal maar daarbij ook ervoor zorgen dat het begin niet zo soepel loopt. Pas na het eerste uur weet de film het goede ritme te vinden en dit tempo wordt voor het grootste deel van de film gelukkig dan ook aangehouden. Helaas komt de film richting het einde weer in de knoei met een goed tempo te kiezen, want dan gaat het plots retesnel en gaat Batman v Superman de fout in waar Fantastic Four dat ook deed.. Namelijk in de laatste twintig minuten een compleet overbodig gevecht neerzetten. Dit had beter bewaard kunnen blijven tot de volgende film, Justice League, maar ja..

Misschien komt het door de vele negatieve recensies die ik ben langsgekomen voordat ik de film nog had gezien, maar zo teleurstellend vond ik Batman v Superman niet eens. Voor een blockbuster heb ik me prima vermaakt, en al helemaal met de doorgeslagen Lex Luthor. Batman v Superman zie ik dan ook eerder als een ‘part 1’ film. Denk hierbij maar aan Harry Potter and the Deathly Hallows – part 1, uiteindelijk wordt in dit soort films toch de basis neergezet voor de knallende finale en zo ook bij Batman v Superman. Al is Justice League niet de finale, het beloofd nu al een spektakel te worden, maar voordat het zover is was het natuurlijk wel nodig om een basis neer te leggen. Batman v Superman: Dawn of Justice is deze basis, een af en toe gebrekkige basis, maar alsnog.

Batman V. Superman: Dawn Of Justice

Batman v Superman: Dawn of Justice is nu te zien in de bioscoop

5 thoughts on “Batman v Superman: Dawn of Justice – recensie”

1. Als je je voorbereid op een matige film valt die mee. Mij was een fantastische film beloofd. Ik heb speciaal de recensies vermeden zodat ik het kon bekijken vanuit een neutraal, iets hoopvol standpunt. Hopelijk zijn de komende films beter.