Captain America: Civil War – recensie (spoilers)

SPOILER ALERT. 2016 lijkt toch wel het jaar te worden waarin veel vragen over superhelden worden beantwoord, en dan met name de vraag “wie zou er winnen in een gevecht tussen twee helden?” Na Batman v Superman is er nu ook Captain America: Civil War, een film die ik inmiddels al drie keer heb gezien dus.. genoeg om over te hebben.

Nadat de Avengers wederom een stapel lichamen achter hen laten tijdens een missie wordt het superhelden bestaan in twijfel getrokken. Zijn ze wel goed voor de veiligheid van de mens, of is het ego zo groot geworden dat het aantal doden niet uitmaakt, zolang de vijand maar niet wint? Terwijl de Avengers volop in het nieuws te zien zijn, wordt Tony Starks (Robert Downey Jr.) schuldgevoel nog eens vergroot als hij in contact komt met de gevolgen van hun acties. Een moeder zonder zoon, dankzij het opkomen van de Avengers in Sokovia. Als gevolg schakelt hij de minister van buitenlandse zaken in, die de Avengers een nieuwe wet probeert op te leggen, ze moeten namelijk werken in opdracht van de overheid. Maar, of ze dit gaan doen? Daar verschillen de meningen bij de Avengers.

Captain America Civil War

Eigenlijk draait Captain America: Civil War om iets anders, waardoor de ‘Sokovia Accords’ toch meer op de achtergrond spelen. Het grootste deel van de film draait eigenlijk om het vangen óf veiligstellen van niemand minder dan The Winter Soldier, oftewel Captain America’s voormalige beste vriend Bucky (Sebastian Stan). Nadat de Winter Soldier verdacht wordt van een aanval op de Verenigde Naties wordt hij een gewilde man – al was hij dat natuurlijk al sinds hij SHIELD ten onder bracht in Captain America: The Winter Soldier. Terwijl Captain America’s helft van de Avengers juist Steve helpt om zijn vriend te helpen, probeert Iron Mans helft van de Avengers hem te vangen en op te sluiten. Natuurlijk, en gelukkig, staat dit wel weer in verband met de Sokovia Accords, waardoor het uiteindelijk een compleet geheel wordt.

Toch heeft dit hele gevecht tussen de groepen weinig te maken met het “civil war” aspect van het Marvel universum. Hierbij even een lesje in Marvel geschiedenis: Civil War is een verhaallijn in de comics waarbij de overheid alle superhelden in bedwang willen houden door ze te laten werken voor een overheidsinstelling, met name SHIELD. Het is echter zo dat de superhelden hierdoor hun geheime identiteit moeten opgeven, waardoor iedereen weet wie welke superheld is. Iedereen die een gemiddelde oorsprongsverhaal heeft gezien of gelezen weet dat wie een masker opdoet die meestal doet om niet zichzelf te beschermen, maar juist zijn of haar geliefden. Het gevolg van deze wet? Een splitsing tussen de superhelden, geen Team Iron Man of Team Captain America, maar een groep superhelden die het eens zijn met de wet en zich hebben geregistreerd als superheld, en een groep superhelden die zich ertegen verzetten en hierdoor als criminelen worden gezien. Wat uiteindelijk lijdt naar een heuse oorlog tussen de strijdende groepen en iedereen die zich ermee bemoeit.

CA: Civil War

Zo kun je zien dat er wat overeenkomsten zijn tussen deze verhaallijn in de comics en Captain America: Civil War, maar helemaal eer aan de naam doet het niet. Tijdens het kijken van Captain America: Civil War wenste ik ook vaak dat dit gewoon een ‘Avengers’ film was, in plaats van een ‘Captain America’ film, want zo voelt het wel aan. Wat voor mij vooral het verschil in de twee maakt is dat een solofilm dieper ingaat op het personage in kwestie. Met een overvloed aan personages, om het nog niet eens over de nieuwe personages die geïntroduceerd worden te hebben, blijft er weinig tijd over voor de man waar de film eigenlijk over hoort te gaan. Terwijl Captain America: Civil War toch wel de perfecte superheldenfilm is, miste ik zelf iets wat in voorganger Captain America: The Winter Soldier juist te vinden was, namelijk diepgang. Wat ook gelijk de reden is waarom ik Civil War niet een betere Captain America film vind dan The Winter Soldier. Nou kun je denken van, wat loopt ze nou te zeiken over diepgang? Dit is een superheldenfilm! Maar, vergis je niet, een superheldenfilm hoeft niet enkel te bestaan uit one-liners en brute vechtscènes, en dat is iets wat mij zo aantrekt tot bijvoorbeeld The Winter Soldier, maar ook de voorgaande Spider-Man films. Deze superhelden zijn immers ook maar mensen, en het menselijke aspect wordt vaak tussen alle gevechten in vergeten.

Al is Steve Rogers (Chris Evans) de man die de titel van de film draagt, voor mij was vooral Tony Stark het pronkstuk van de film. Robert Downey Jr. geeft ongetwijfeld zijn beste performance sinds hij in het Marvel Cinematic Universe is getreden en weet van Tony Stark weer een personage te maken om van te houden, ondanks zijn vele fouten. Tony Stark was voor mij vooral een personage die er was om scherpe opmerkingen te maken en lekkere one-liners neer te knallen, maar ik denk dat er weinig mensen de zaal uit zullen lopen zonder van gedachte te zijn veranderd over Stark. Civil War is toch wel dé film waarin je je nog nooit zo sympathiek hebt gevoeld tegenover de egocentrische grappenmaker. En ik moet zeggen dat ik zelfs bang was dat dit de laatste film zou zijn waarin de beste man te zien zou zijn, ondanks het nieuws dat hij ook in de aankomende film met Spider-Man te zien zou zijn.

Civil War

Terwijl ik de overgangen in de film ietwat weg vond hebben van Law & Order: SVU gaat deze overgang tot Spider-Man iets smoother zijn. Want, holy Spider-Man! Al hebben we maar zo’n vijftien minuten gehad met deze wallcrawler, het geeft mij wel hoop dat de aankomende Spider-Man film iets gaat zijn waar we allemaal op hebben gewacht. Al was ik wel positief over Sony’s reboot, The Amazing Spider-Man, ik denk dat Marvel toch wel een homerun gaat slaan met deze keuze. Tom Holland weet zowel Peter Parker als Spider-Man perfect neer te zetten in deze kleine preview die we hebben gekregen. Van stuntelige kneus tot spraakzame web-slingeraar. Homerun.

Als liefhebber van sterke vrouwen moet ik natuurlijk ook even de dames die de hoofdrol op zich nemen in Civil War in het zonnetje zetten, want ze kicken ass. Veel van de hand-tot-hand gevechten worden gestreden door Natasha Romanoff (Scarlett Johansson), wat toch weer laat zien wat een potentieel ze heeft voor een eigen film, maar ook Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) weet indruk te maken. Natuurlijk wisten we al dat ze flinke krachten beheerste sinds Age of Ultron, maar ook in Civil War worden we even laten zien wat ze wel allemaal kan. Er zijn veel redenen waarom ik blij ben met Joe en Anthony Russo als regisseurs van de aankomende Avengers-films, maar één daarvan is dat ze toch wel de vrouwelijke superhelden niet reduceren tot enkel eyecandy, of zoals we in Age of Ultron zagen, een tietenmatras. Daarnaast weten ze alle personages toch wel goed weten neer te zetten, niet enkel de vrouwen.

captain_america_civil_war_40043086_st_5_s-high

Als laatste, maar zeker niet het minste, de vijand. Zat er een vijand in Civil War? Ja zeker! Daniel Brühl speelt Zemo, een reguliere burger met plannen om de Avengers uit een te drijven. Al volgen we hem zo af en toe, hij blijft vooral op de achtergrond. Tijdens de eerste keer was ik niet zo onder de indruk van deze “vijand”, voegt het wat toe? Natuurlijk is het zo dat de Avengers al in enige tweestrijd zitten door de wet die hen wordt voorgeschreven, maar het is uiteindelijk Zemo die ervoor zorgt dat het van een discussie in een gevecht veranderd. Zemo zelf is niet het kwaad, maar hij brengt juist het vuur in de groep die ervoor zorgt dat ze verder uit een drijven dan ooit. Het is geen Loki, het is geen alien invasie, maar het werkt wel voor een film waarin er al genoeg gebeurd. En met meer dan de helft van de Avengers die nu wettelijk gezien worden als criminelen kun je toch wel zeggen dat zijn plan geslaagd is. Nu is het enkel nog hopen dat ze in de aankomende Avengers: Infinity War niet van deze status ontdaan worden en dat de gevolgen ook wel echt blijvend zullen zijn.

Captain America: Civil War is nu te zien in de bioscoop

2 thoughts on “Captain America: Civil War – recensie (spoilers)”

1. Eerlijk antwoord geven: heb je Civil War drie keer gezien vanwege die scène met Cap en de helikopter? 😉