Cinderella – recensie

Cinderella wordt op magische wijze teruggebracht naar het grote scherm.

Na de vroegtijdige dood van haar ouders blijft Ella (Lily James) achter met haar gemene stiefmoeder en stiefzusters, die haar enkel zien als een bediende. Terwijl Ella elke dag in de weer is om hun rotzooi op te ruimen is haar familie alleen maar bezig met hun uiterlijk en dromen ze ervan om rijk te worden. Deze droom komt een stap dichterbij als bekend wordt gemaakt dat iedereen is uitgenodigd om naar het koninklijk bal te komen. Game of Thrones-ster Richard Madden gaat als prins Kit van the red wedding naar the royal wedding als hij tijdens het grootse bal opzoek moet naar zijn aanstaande bruid, iets waar elke vrouw in het koninkrijk van op de hoogte is en van droomt.

Tijdens het bal hoopt de prins op de komst van maar één vrouw, namelijk Ella, die hij al eerder heeft ontmoet in het bos en zoals elk ander is ook hij gecharmeerd van Ella’s moed en vriendelijkheid. Maar zoals het sprookje gaat verbiedt Ella’s stiefmoeder Ella om naar het bal te gaan en scheuren ze zelfs haar zelfgemaakte jurk harteloos aan flarden om ervoor te zorgen dat ze er niet eens aan denkt om te gaan. Gelukkig heeft Ella nog een toverende peetmoeder waardoor de film pas echt magisch wordt en Ella naar het bal kan gaan om haar lot tegemoet te gaan.

Deze live action versie van het bekende sprookje wijkt niet ver af van de geanimeerde film, maar door een paar kleine toevoegingen komt het geheel zelfs beter tot stand dan de animatiefilm. Zoals gezegd hebben de prins en Ella elkaar al eerder ontmoet, vrijwel gelijk is de prins onder de indruk van Ella en dit keer niet vanwege de grootte van haar jurk, maar vanwege de grootte van haar hart. De liefde tussen de twee komt in deze Cinderella gelukkig oprechter en minder oppervlakkig over. Ook helpt het dat de chemie tussen Lily James en Richard Madden meerdere malen van het scherm spat, waardoor er geen twijfel mogelijk is aan de bloeiende liefde. Iets wat in sommige sprookjes toch wel het geval is.

Behalve dat de liefde tussen Ella en de prins oprecht overkomt, komen ook alle personages goed over op de kijker dankzij de geweldige cast. In tegenstelling tot de animatiefilm krijgen de personages allen iets meer diepgang. Ella probeert de haat die haar nieuwe familie voor haar heeft te begrijpen, de boze stiefmoeder is een verbitterde weduwe en de prins, die heeft eindelijk een naam gekregen. Hierdoor komen de personages toch iets echter over, maar het is vooral Cate Blanchett als de boze stiefmoeder die in al haar scènes de aandacht vergt, met haar kakelende lach en boze blikken is het niet moeilijk om haar te haten, zelfs als Ella dat weigert te doen.

Wat vooral opvalt aan Cinderella is dat alles er prachtig uitziet, van het decor tot de kostuums, ook de special effects zijn werkelijk magisch. Natuurlijk steelt Ella’s baljurk de show, maar elke jurk die te zien is tijdens de film is een kunstwerk op zich en helpt mee met het creëren van een sprookjeswereld. Niks schreeuwt natuurlijk meer ‘sprookje’ dan prachtige prinsessenjurken in allerlei kleuren en maten. Tijdens het bal is er helaas niet genoeg tijd om elke jurk te kunnen bewonderen, maar oplettende kijkers zullen een paar bekende Disney jurken met bijbehorende prinsessen spotten, zoals Belle en Tiana.

Cinderella draait vanaf 18 maart in de bioscoop

14 thoughts on “Cinderella – recensie”

1. Interessant om te lezen dat het blijkbaar goed uit de verf gekomen is. Ik heb er gemengde gevoelens bij dat Disney nu alle films aan het omzetten is naar “live” versies. Las dat er ook een live action versie van Dumbo zal komen…daar zit ik totaal niet op te wachten.

1. Ik was er ook redelijk verbaasd over, vooral omdat ik Maleficent dan weer tegen vond vallen. Hopelijk worden de minder populaire live action sprookjes er ook bij betrokken, zoals Aladdin en Princess & The Frog. Cinderella hebben we nu al tig keer gezien, maar deze twee nog geen enkele keer, dat is wel jammer. Over Dumbo ben ik het met je eens, ik kan me niet voorstellen dat hier een groot publiek voor is – maar voor Beauty & the Beast zet ik nu alvast m’n tentje op. 😛

2. Oeh, wat ben ik ook benieuwd naar deze! Wat ik lees, klinkt in ieder geval goed. Ik vind het vaak heel lastig met van die live actions, óf het pakt echt goed uit, óf het is het net niet. Ik ga deze zeker nog zien in de bioscoop! 🙂

1. Daar ben ik het helemaal met je eens! Ik denk wat bij Cinderella vooral goed uitpakte is dat ze niks anders beloven dan het traditionele sprookje, terwijl ze dat bij Maleficent wel deden en dat niet helemaal waarmaakte (maar misschien verwachte ik gewoon een té donkere film). Geniet er in ieder geval van! 🙂

1. Ik vond Maleficent mooi ogen maar het verhaal toch iets minder, maar smaken verschillen. 😉 In ieder geval alvast veel plezier toegewenst! 🙂

3. Oehhhh Ik heb zon zin om deze film te zien!!! Ik ben juist ontzettend blij om mijn favourite disney films terug te zien in de bios met echte mensen! Haha Maleficent vond ik heel mooi, beetje Avatar achtig, maar idd het verhaal iets minder. Ik kijk ook echt ontzettend uit naar Beauty and the Beast! Maar Dumbo, thja dat moet ik nog maar zien idd. Met een vliegende olifant! Hoe willen ze dat gaan doen? Maar ik ben ook beniewd hoe de magische wezens uit Beauty and tje Beast eruit komen te zien! Nou nu eerst op naar Cinderella!!!

4. Hier wil ik ook graag heen! Bij ons in de bioscoop is helaas alleen de Nederlandstalige versie te zien, dus hiervoor zal ik naar een andere bioscoop moeten. Maak ik er meteen een uitje van haha.

5. Jaaa ik kan niet wachten! Ik heb een Cinderella week ingelast op mijn blog hahaha. Leuk dat je dat zegt van die andere Disney prinsessen op de bal, ik ga goed opletten donderdag!! 🙂