Community seizoen 3, 4 & 5 – recensie

Community blijft één van de grappigste series.

community

In Community volgen we een groep studenten die samen aan Greendale community college studeren. De groep bestaat uit de onschuldige en redelijk naïeve Annie Edison (Alison Brie), de zelfverzekerde ex-advocaat Jeff Winger (Joel McHale), de racistische Pierce Hawthorne (Chevy Chase), de activist Britta Perry (Gillian Jacobs), de moeder van de groep Shirley Bennet (Yvette Brown) en het hilarische duo bestaande uit Abed Nadir (Danny Pudi) en Troy Barnes (Donald Glover). Terwijl de personages weinig in het gemeen hebben blijven ze toch samen, wat voor een flinke dosis humor zorgt. Het zijn vooral Abed, die in zijn eigen wereldje leeft, Troy en Annie die voor het grootste deel van de humor zorgen, maar dat betekent natuurlijk niet dat de rest nutteloos is. Elk personage heeft zo zijn eigen humor wat uiteindelijk voor de perfecte combinatie zorgt.

Het leukste aan Community, behalve de humor, is toch wel dat elke aflevering anders is. Zo hebben ze speciale afleveringen waarin inspiratie is getrokken uit verschillende popcultuur favorieten en films en series. Van Law and Order tot Dungeons & Dragons, het is allemaal wel langsgekomen bij Community. Maar ook afleveringen waarin de personages gamefiguren en poppen zijn blijven niet onopgemerkt. Zo heeft Community voor de aflevering “Abed’s Uncontrollable Christmas” (2.11) zelfs een Emmy gewonnen! Community is een unieke serie waarvan je er maar weinig zult vinden, maar toegegeven, de humor van de serie zal niet bij iedereen even goed overkomen. Community bevat een aparte humor die je echt moet kunnen waarderen om de serie te kunnen kijken, anders zul je niet ver komen.

Seizoen 3: Een leuk maar onsamenhangend geheel

Community

Seizoen 3 van Community is het laatste seizoen waarin de serie nog meer dan twintig afleveringen bevat. Iets wat natuurlijk niet zo raar is, niet alle afleveringen zijn even succesvol en dus is het logischer om minder afleveringen met meer kwaliteit te maken. Ook seizoen drie bevat niet altijd pareltjes, maar er steken wel wat afleveringen uit. Vooral Remedical Chaos Theory (3.04), waarin de groep verschillende tijdlijnen beleeft van één situatie, en Digital Estate Planning (3.20) steken met kop boven schouders uit. In Digital Estate Planning moet de groep een game spelen om Pierce te helpen zijn erfenis te winnen. Het grootste deel van de aflevering kijkt weg alsof je een game aan het kijken bent. Afleveringen als Digital Estate Planning zijn de reden waarom Community zo’n succes is, je zult nergens een serie als Community vinden. Terwijl seizoen twee ongetwijfeld het hoogtepunt van de serie was is seizoen drie zeker niet de minste, maar tijdens latere seizoenen wordt toch wel bewezen dat meer dan twintig afleveringen per seizoen misschien niet het beste idee was voor een komedieserie zonder enige koers.

Seizoen 4: Community’s all time low

Community - Season 4

In het vierde seizoen begint Community een rode draad door de afleveringen heen te krijgen, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat het seizoen nog maar dertien afleveringen bevat. Nadat het nieuwe schooljaar voor de Greendale Seven is begonnen komen ze er al snel achter dat Jeff van plan is om eerder te slagen zodat hij weer terug kan gaan naar zijn advocatenleven. Eén die hij natuurlijk moest opgeven vanwege het feit dat hij nooit zijn diploma’s heeft behaald. En Jeff zou Jeff niet zijn als hij niet probeerde te slagen met de makkelijkste geschiedenisles in het pakket, namelijk History of Ice Cream.

Het vierde seizoen begint goed met een Hunger Games gethematheerde aflevering waarin de decaan weer zijn bijzondere zelf is. In deze aflevering strijden de studenten om een plekje in de nieuwste klas, History of Ice Cream, waarvoor Jeff uiterst gemotiveerd is. Behalve deze aflevering valt de rest van het seizoen behalve de laatste drie afleveringen helaas flink tegen. Al bevatten ze nog redelijk wat grapjes zoals we gewend zijn van Community, de verhaallijnen van de afleveringen zelf zijn niet helemaal indrukwekkend, leuk of memorabel. Ook bevat het seizoen weinig speciale afleveringen, zoals Digital Estate Planning in seizoen 3. Het lijkt er bijna op alsof ze geen inspiratie hadden voor het seizoen behalve de eerste en de laatste drie afleveringen en alles hiertussen maar hebben opgevuld met inspiratieloze afleveringen.

Seizoen 5: Verandering is zo slecht nog niet

Community

Nu dat de studenten eindelijk afgestudeerd zijn zouden er flink wat deuren voor ze open moeten gaan, echter lijkt dit in de praktijk niet zo makkelijk te gaan. Al snel vinden ze zich weer op Greendale nadat Jeff zijn falende carrière als advocaat probeert te redden door zijn voormalige studiegroep ervan te overtuigen om Greendale aan te klagen vanwege de rare en nutteloze klassen die ze daar hebben gevolgd. Na enig wikken en wegen keert het tij en besluiten ze in plaats de school aan te klagen de school te redden van de aanklagers door het de ideale school te maken. Jeff geeft zijn baan op om les te geven op Greendale terwijl de rest van de groep weer lessen gaan volgen.

Community heeft tijdens het vijfde seizoen flink wat verandering meegemaakt, zo is Pierce voor het grootste deel niet meer te zien en verlaat ook Troy het groepje halverwege, in de plaats van Pierce krijgen ze echter leraar Buzz Hickey (Jonathan Banks). De cynische brompot zorgt voor een nieuw soort humor in de groep en misschien is dat wat Community wel nodig had. Vers bloed en een nieuw ingangspunt. Zo komt veel humor uit het feit dat Jeff nu een leraar is, maar ook het verhaallijn waarin de studenten de school meerdere malen proberen te redden wordt gelukkig niet vergeten. Het seizoen is meer samenhangend dan elk voorgaande seizoen, iets wat redelijk nieuw is voor de serie maar het kijkt hierdoor wel lekker weg. Het vijfde seizoen bevat ook weer een paar speciale afleveringen waardoor het vijfde seizoen wegkijkt alsof het een van de eerdere (en betere) seizoenen is. App Development and Condiments (5.08), waarin de studenten in een hiërarchie belanden gebaseerd op likes, en Geothermal Escapism (5.05) zijn een paar van de betere afleveringen, maar eigenlijk is een groot deel van de afleveringen gewoon weer vanouds leuk!

Seizoen 3, 4, en 5 van Community zijn nu te koop op DVD!

2 thoughts on “Community seizoen 3, 4 & 5 – recensie”