Demolition – recensie

Voor een film over een emotioneel afstandelijke man weet Demolition je er nog goed bij te betrekken.

Na het overlijden van zijn vrouw lijkt financier Davis Mitchell (Jake Gyllenhaal) in een soort shock te verkeren waarin niks hem meer kan schelen. Zijn succesvolle baan, zijn huwelijk, zijn inboedel, om over zichzelf niet te spreken. Als hij na het bericht in aanraking komt met een defecte snoepmachine besluit hij om een klacht te schrijven naar het bedrijf, wat uiteindelijk tot een reeks persoonlijke brieven naar het bedrijf leidt waarin de kijker meer te weten krijgt over de boze financier en zijn overleden vrouw. Waar het ook naar leidt is een ongewone vriendschap met de dame van de klantenservice en haar rebelse tienerzoon, maar ook een bizarre tic om alles uit elkaar te willen halen.

Tijdens het zien van Demolition zei ik nog tegen een vriend dat het “best een gare film” is, en daar blijf ik ook bij. Tijdens het eerste half uur is het nog maar de vraag welke kant Demolition opgaat, want met een emotieloos personage die van vernietiging blijkt te houden zou het zo alle kanten op kunnen gaan, van Fight Club tot American PsychoToch blijkt de kern van de film veel simpeler, we volgen een man in zijn tijd van rouwen, maar dan niet op de manier van August: Osage County of This is Where I Leave You. De manier waarop Davis rouwt is onconventioneel, en dat is juist hét woord om Demolition mee te omschrijven. Het is daarom soms even aftasten en kijken wat er gaat gebeuren, maar het eind resultaat mag er zijn.

Demolition draait vanaf 14 april in de bioscoop.

5 thoughts on “Demolition – recensie”

1. Ging vooral over het eerst deel, een beetje een raar plot/verhaal in combinatie met hoe Gyllenhaal’s personage reageert op het slechte nieuws. Maar dat zeker niet op een slechte manier, maar eerst had ik wel iets van WTF (had de trailers ook niet gezien). 😛