Fantastic Four – recensie

Fantastic Four werkt minder fantastisch als een realistische superheldenfilm dan gehoopt.

THE FANTASTIC FOUR

Op jonge leeftijd begint Reed Richards (Miles Teller) een teleportatiemachine te ontwikkelen in de hoop het menselijke lichaam te kunnen teleporteren. Als hij op latere leeftijd zijn machine tentoonstelt tijdens een science fair wordt zijn werk opgemerkt door Dr. Franklin Storm (Reg. E Cathey) en zijn dochter Susan Storm (Kate Mara), die hem een stageplek aanbieden bij hun bedrijf. Eenmaal daar aangekomen vormt hij met Susan, haar broer Johnny Storm (Michael B. Jordan) en Victor Domashev (Toby Kebbell) een team om de machine op grote schaal na te bouwen. Als blijkt dat de machine teleporteert naar een andere planeet raakt NASA erbij betrokken, maar de jongens kunnen het niet toestaan dat iemand anders als eerste een ritje mag maken naar deze nieuwe planeet, gedoopt tot Planet Zero, en zo begaan ze de grootste fout van hun leven.

Als de nieuwe planeet een bedreiging begint te vormen voor de jongens, inclusief Reed’s beste vriend Ben Grimm (Jamie Bell), moeten ze weten terug te komen naar de transporter maar dat gaat niet zoals gepland als ze Viktor gaandeweg kwijtraken en ze allemaal worden blootgesteld aan de energie die vanuit de planeet zelf komt. Terwijl Susan ze nog probeert terug te halen voordat het te laat is, brengen ze de ongewilde energie van Planet Zero mee naar het lab wat uiteindelijk letterlijk in hun gezichten opblaast en de aandacht trekt van de overheid. Maar het is niet de ontploffing waarin de overheid geïnteresseerd is, maar de manier waarop Planet Zero de heren en dame heeft aangetast. Als een ander team later teruggaat naar de planeet ontdekken ze dat Viktor het overleefd heeft op de planeet, maar eenmaal terug op aarde heeft hij andere plannen voor zijn thuisplaneet, namelijk om het te vernietigen.

THE FANTASTIC FOUR

Mocht je de ‘opsomming’ lezen en denken “pfoe, wat gebeurd er veel in deze film”, dan moet je daarbij denken dat het allemaal in zo’n anderhalf uurtje gebeurt ook. De meeste superhelden films nemen minimaal twee uur om hun verhaal te vertellen, voornamelijk als er een oorsprongsverhaal in voorkomt zoals in deze reboot van Fantastic Four, maar op een of andere manier is er dit keer besloten om de film maar een anderhalf uur te laten duren. Of dit gepland was of dat het vooral komt vanwege veel knipwerk is nog maar de vraag, maar het is niet alleen de korte duur die ervoor zorgt dat Fantastic Four niet helemaal lekker wegkijkt. Het leren kennen van Reed Richards en zijn oorsprongsverhaal neemt redelijk veel tijd in beslag, waarin het gevecht tussen de nieuwe helden en Viktor, oftewel Dr. Doom, maximaal een kwartiertje in beslag neemt, waarmee het gelijk de boeken in kan gaan voor het kortste gevecht in een superheldenfilm ooit. Door de rare tijdsverdeling duurt de opbouw te lang, waardoor het geheel een tikkeltje langdradig wordt.

Dat deze Fantastic Four een groot verschil vergeleken met de eerste Fantastic Four met o.a Chris Evans en Jessica Alba was al tijdens de trailers te merken. Fantastic Four is veranderd van een lichte en komische superheldenfilm naar een duistere en realistische film. De titel van een ‘superheldenfilm’ is Fantastic Four nog niet helemaal waard, de film is eerder te zien als een poging tot Interstellar of Prometheus dan een Iron Man of X-Men, ondanks het bronmateriaal. Natuurlijk is er niks mis met het realistisch maken van een superheldenfilm, zo bewees Christopher Nolan met zijn Dark Knight trilogie dat het gedaan kan worden, maar Josh Trank stript de film uiteindelijk té veel van de superhelden en actie waardoor er alleen maar een lange inleiding tot de Fantastic Four overblijft. Mocht er nog een vervolg komen dan is het te hopen dat we na alle introducties wel een superheldenfilm te zien krijgen en dat de superkrachten die de vier bezitten voor meer dan alleen een halfuurtje te zien zullen zijn, want dat is toch uiteindelijk waarvoor we de film kijken.

THE FANTASTIC FOUR

Fantastic Four draait vanaf 6 augustus in de bioscoop

2 thoughts on “Fantastic Four – recensie”

1. Haha ik dacht na het lezen van je opsomming inderdaad ‘pfoe’ en verder ‘dat is lange opbouw voor de rest van de film’. Maar blijkbaar gebeurt er daarna niet veel meer. :S Jammer. Lijkt me een waste van een goede cast.