Game of Thrones seizoen 1 – recensie

Game of Thrones maakt met het eerste seizoen een sterke start.

Game of Thrones

Game of Thrones speelt zich af in een wereld waar seizoenen jaren kunnen duren en waar de ijzeren troon de meest begeerde stoel in het hele land is. Nadat de hand van de koning op mysterieuze wijze is overleden vraagt koning Baratheon (Mark Addy), die op deze meest begeerde stoel zit, zijn vriend Eddard Stark (Sean Bean) om zijn opvolger te worden. Al snel verdenkt hij de koningin, Cersei Lannister (Lena Headey), en haar familie ervan de koning van zijn troon te willen verstoten en raakt hij verwikkelt in de “game of thrones”, wat ernstige gevolgen heeft voor zijn familie.

Game of Thrones is al een tijdje te zien op HBO en ook ik heb alle seizoenen al gezien, maar sinds vorige week ben ik de serie weer opnieuw gaan kijken. Het klinkt raar maar ik waardeer het eerste seizoen dit keer meer dan toen ik voor het eerst aan Game of Thrones begon. Alle namen klonken hetzelfde waardoor het een beetje lastig was om de serie goed te kunnen volgen. Inmiddels ben ik natuurlijk al op de hoogte wat de personages te wachten staat, maar wie ze zijn weet ik nu in ieder geval donders goed.

Game of Thrones seizoen 1

In het eerste seizoen maken we goed kennis met de vele hoofdpersonages uit de serie. Wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat ze willen wordt al snel laten zien waardoor er veel tijd overblijft om het verhaal lekker op te bouwen. Bloed, draken en tieten, dat is eigenlijk waar het eerste seizoen over gaat.. net als de opvolgende seizoenen. Je zult er al snel achter komen of Game of Thrones iets voor jou is. Met veel geweld, seks en vele door elkaar lopende verhaallijnen introduceert Game of Thrones zichzelf en laat het meteen zien wat je van de serie kunt verwachten.

Game of Thrones weet vooral in het eerste seizoen veel interessante verhaallijnen tentoon te stellen. Wetend hoe de andere seizoenen gaan is het met zekerheid te zeggen dat het eerste seizoen wel een van de betere seizoenen is. In verhouding met de rest is het eerste seizoen nog redelijk “licht”, wat natuurlijk een beetje gek klinkt gezien hoeveel doden er vallen tijdens het eerste seizoen. Ook bevat het eerste seizoen nog redelijk wat humor, vooral met dank aan Tyrion Lannister (Peter Dinklage).

Game of Thrones

Tussen al het vechten en alle oorlogen in valt één verhaallijn toch wel op, namelijk die van Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), een van de laatste leden van huize Targaryen, die uitgehuwelijkt wordt aan Khal Drogo (Jason Mamoa). Iedereen zal ongetwijfeld z’n favoriete personages en verhaallijnen hebben wat betreft Game of Thrones, persoonlijk is zowel het personage als het verhaal van Daenerys mijn favoriet.

Al staat haar verhaal wel in het teken van de ijzeren troon, ze is niet zo verbonden met de andere personages als de overige strijders van de troon. Waarin iedereen via via wel wat met elkaar te maken heeft is Daenerys een verhaal apart, en zo is ook haar omgeving een flinke verandering van de eeuwige grauwe kastelen. Een die wat mij betreft hartstikke welkom is.

Game of Thrones is te zien via HBO On Demand en HBO GO!