Girls – recensie

Girls is vooral lekker herkenbaar.

Nadat de ouders van Hannah (Lena Dunham) besluiten om de geldkraan dicht te draaien moet ze stoppen met haar onbetaalde stage en op zoek gaan naar een echte baan, waarmee ze geld kan verdienen om haar New Yorks appartement te kunnen betalen. Dit blijkt echter iets moeilijker dan gedacht, niet alleen vanwege het feit dat banen niet voor het oprapen liggen, maar ook vanwege Hannah’s bijzondere persoonlijkheid. Girls gaat echter niet helemaal om Hannah’s zoektocht naar een baan, maar eerder over vriendschap tussen Hannah en haar vriendinnen en hun liefdeslevens, wat ook de rode draad door de seizoenen heen is.

Girls is een serie die ik – ondanks de lovende reacties – een lange tijd links heb laten liggen. Dit kwam vooral omdat ik dacht dat het geen serie voor mij zou zijn, maar wat had ik het mis! Ik denk dat de meeste vrouwen (en mannen) zich wel kunnen identificeren met de personages in de serie en de situaties waarin zij belanden. Van liefde tot seks, van vriendschappen tot ruzies, alles komt zó herkenbaar voor op de manier waarop het in Girls vertoont wordt. Nou wonen we misschien niet in New York en zijn we geen aankomend succesverhaal, het komt allemaal uiteindelijk neer op de personages en de situaties waarin zij verkeren waardoor veel twintigers zich zullen vinden in de serie.

girls

Zoals verwacht van Lena Dunham, die de serie ook bedacht heeft, is Girls redelijk grof en daardoor niet voor iedereen weggelegd. Vooral dankzij hoofdpersonage Hannah en haar uitspraken zul je vaak de serie kijken in facepalm-positie, want ze is verre van perfect (net als haar vrienden), soms zelfs op het irritante af. Seks, drugs en veel gescheld is iets wat je bijna elke aflevering wel kunt verwachten. Terwijl de basis van Girls doet denken aan Sex and the City, namelijk vier vriendinnen die een lekker leventje leiden in New York City, maar dan grover, jonger en realistischerEn gelukkig zonder een verschrikkelijke voice-over.

Al is Girls nog zo grappig en zijn de personages zo leuk en herkenbaar, toch zijn er wel wat minpuntjes. Zo viel het vierde seizoen redelijk tegen, wat voor mij persoonlijk kwam doordat Hannah terug naar school ging en hierdoor minder contact had met haar vriendinnen. Dat je een winnende formule niet moet veranderen wordt hiermee wel bewezen. Gelukkig lijkt het in het vijfde seizoen al weer stukken beter te gaan, al zijn er nog maar drie afleveringen uit om dit op te baseren.

Mijn grootste ergernis tijdens het kijken van Girls is dat er vaak losse eindjes blijven hangen. Zo is het soms nog maar de vraag of de personages nog ergens werken, of dat ze de volgende aflevering weer ergens anders aan de bak gaan. En zo krijgt Hannah ook een haast levens veranderend aanbod aangeboden, waar we vervolgens niks meer over horen. In plaats deze losse eindjes aan elkaar te binden wordt er vooral gefocust op de relaties en vriendschappen onderling, waardoor het toch de vraag is waarom ze het überhaupt laten zien als er vervolgens niks mee gedaan wordt.

00_girls_301_01

Girls is te zien via HBO On Demand, maar ook te koop op DVD!

5 thoughts on “Girls – recensie”

1. Het probleem is dat er zo veel goede series zijn en er al een heleboel op m’n lijstje staan die ik ook graag wil kijken. Deze zal ik waarschijnlijk niet snel aan toe komen.

2. Heb hier enorm veel over gehoord en gelezen maar ben er nog nooit aan toegekomen. Wat ik me wel afvraag is of dat dit ook een boeiende serie is voor de mannelijke doelgroep.

1. Goede vraag! 😛 Qua humor is Girls wel voor elke doelgroep te doen, maar qua verhaallijnen denk ik dat het toch iets meer toegankelijk is voor de dames, aangezien het soms toch wel wat weg heeft van een grove chickflick. Maar uiteindelijk ligt het er natuurlijk ook aan wat je leuk vindt! 🙂

1. Haha, ze is inderdaad heel erg irritant, maar ik raakte er al snel aan gewend en dan kun je er meestal (gelukkig) overheen kijken. 😛 Mocht je je een keer zó erg vervelen om het nog een keer te proberen, dan zeg ik: doen!