IDFA: 18 – 29 november

Morgen begint het International Documentary Film Festival Amsterdam! De titel spreekt voor zich, maar tijdens het IDFA zijn er documentaires van over de hele wereld te zien. Behalve dat er documentaires te zien zijn, nemen er ook andere evenementen plaats tijdens het IDFA. Zo wordt er in de Melkweg op 20, 21 en 22 november muziekdocumentaires gecombineerd met live-optredens en Q&A’s, en kun je dagelijks terecht bij de Doc Lab expo in cultuurhuis De Brakke Grond waarbij je bijvoorbeeld tijdens de Seamless Reality expositie kennis kunt maken met o.a virtual reality, kunstmatige intelligentie en biometrische technologie. Dit zijn nog maar twee van de vele evenementen die tijdens IDFA worden georganiseerd, voor meer evenementen en informatie kun je natuurlijk terecht op de evenementen pagina bij IDFA. Maar, waar het festival vooral om draait zijn de vele documentaires die te zien zijn. Met een assortiment waar je U tegen zegt is het moeilijk om door de bomen het bos te zien. Vandaar deze greep uit de interessante documentaires die tijdens IDFA te zien zijn. Voor informatie over tijden, tickets en locaties kun je terecht op de website van het IDFA.

A Family Affair

A Family Affair

“Marianne Hertz: mannequin én ideale moeder,” zo wordt de oma van filmmaker Tom Fassaert in een vrouwenblad uit de jaren vijftig gepresenteerd. Zijn vader, oom en tante lachen er een beetje ongemakkelijk bij wanneer hij hen het artikel laat voorlezen. Hun kindertijd was verre van ideaal – de twee zoons belandden al jong in een kindertehuis – en de relatie met hun inmiddels 95-jarige moeder is nog altijd problematisch. Niet lang nadat zijn vader het contact met haar verbreekt, krijgt Tom van Marianne een uitnodiging om haar te bezoeken in Zuid-Afrika, waar ze jaren geleden een nieuw leven begon. Hij vertrekt en neemt zijn camera mee, in de hoop de ontbrekende puzzelstukjes van de familiegeschiedenis daar te vinden. Waarom is er van beide kanten zoveel teleurstelling en verwijt? En waarom is daar nooit echt over gesproken? Maar terwijl Marianne zich de interesse in haar persoon met gretigheid laat welgevallen, wijst ze alles wat te maken heeft met “die familie-affaire” vierkant af. Oma laat zich niet regisseren en onttrekt zich op volkomen onverwachte en verbluffende wijze aan de rol waarop haar kleinzoon juist probeert scherp te stellen: die van moeder en grootmoeder. Voor meer informatie en tijden: A Family Affair.

A Family Affair draait vanaf 19 november ook in diverse filmtheaters.

 

Holy Cow

Holy Cow

Tapdyg leidt met zijn vrouw en kinderen een eenvoudig bestaan in een afgelegen bergdorpje in Azerbeidzjan. Om zijn leven naar een hoger plan te tillen, heeft hij een revolutionair plan bedacht: hij wil een Europese koe kopen, die meer melk geeft dan het traditionele vee. Behalve dat Tapdyg lang moet sparen en van kennissen geld moet lenen om tot de aanschaf over te gaan, heeft hij ook toestemming nodig van de dorpsoudsten. Die vinden het plan maar niets: buitenlandse invloeden zijn immers schadelijk voor het geïsoleerde dorp, en bovendien kan zo’n dier niet overleven in het gebied. Zelfs zijn echtgenote smeekt om het niet te doen – wat zullen de buren wel niet zeggen? De groeiende tegenstand lijkt Tapdyg alleen maar te sterken in het geloof in zijn droom. Vastberaden prikt hij een tijdschriftfoto van zijn gedroomde koe aan de muur en begint met inrichten van een stal. Het duurt niet lang of ook de dorpelingen worden aangestoken door Tapdygs kleine daad van moed en groeiend succes. Deze haast sprookjesachtige, opbeurende vertelling is naast een ode aan eigenwijsheid een feelgoodfilm over het waarmaken van dromen. Het laat zien hoe mensen omgaan met verandering wanneer de globalisering hen rechtstreeks raakt in hun bestaan – zelfs in het kleinste bergdorpje in de Kaukasus. Voor meer informatie en tijden: Holy Cow.

Natural Disorder

Natural Disorder

De 27-jarige student journalistiek Jacob Nossell heeft een normaal intellect in een verzwakt lichaam. Ten gevolge van een hersenverlamming heeft hij moeite met praten en bewegen, en lijdt hij aan spierkrampen en stijfheid. Maar hij denkt op hetzelfde niveau als zijn medestudenten, en daarin schuilt zijn dilemma: hij is te gehandicapt om door de maatschappij als normaal te worden geaccepteerd, en te normaal om zich bij zijn eigen lot neer te leggen. Maar wat is eigenlijk normaal, vraagt Jacob zich af. Natural Disorder volgt Jacob bij het maken van een theaterstuk voor het Koninklijk Deens Theater, waarin hij op zoek gaat naar de betekenis van identiteit en normaliteit, en de vraag stelt waar het in het leven eigenlijk om gaat. Met camera en microfoon gaat Jacob de straat op om mensen te vragen wat zij normaal vinden, hij praat met een promovendus in filosofie en neurowetenschappen en laat een scan maken van zijn hersens én zijn DNA. De totstandkoming van het theaterstuk is een intensief proces, waarbij Jacob niet zelden tegen zijn eigen grenzen aanloopt. Dat is confronterend, want hij heeft 27 jaar gevochten tegen zijn belemmeringen en het is zijn grootste angst toch een van die gehandicapten te worden die hij niet wil zijn. Voor meer informatie en tijden: Natural Disorder.

 

Bolshoi Babylon

Bolshoi Babylon

In 2013 kreeg Sergei Filin, artistiek directeur van het prestigieuze Bolsjojtheater, zoutzuur in zijn gezicht geworpen. De voormalig balletdanser liep derdegraads verbrandingen op een werd blind aan één oog. Het bizarre nieuws ging de hele wereld over. Wie zou het voorzien kunnen hebben op iemand uit de wereld der hoge kunsten? Nick Read biedt een even onthullend als onthutsend kijkje achter de schermen van dit wereldberoemde, Moskouse danstheater. Intriges, afgunst en sabotage blijken schering en inslag in deze wereld die nog vileiner lijkt dan die in Darren Aronofsky’s Black Swan. Tel daar de welig tierende corruptie en vriendjespolitiek bij op – reikend tot in het Kremlin – en het drama is compleet. Diverse spelers uit deze gesloten wereld, van solisten tot leden van het corps de ballet en van bestuursleden tot docenten, vertellen wat het betekent om een leven als professioneel danser te ambiëren in het meest vooraanstaande danstheater van Rusland; wat je ervoor moet doen en laten. “Niemand is onvervangbaar,” stelt een van de ballerina’s terecht zorgelijk. Gebrek aan connecties, een blessure, of simpelweg je leeftijd: alles kan de doodssteek voor je carrière betekenen. Zelfs de meest oogstrelende opnames en dito archiefbeelden van dansers in actie krijgen met al die wetenschap een zwart randje. Voor meer informatie en tijden: Bolshoi Babylon.

Life on Hold

Life on Hold

Meer dan een miljoen Syriërs zijn gevlucht naar Libanon, waar ze nu een kwart van de bevolking uitmaken. In tien krachtige internetvideo’s van Al Jazeera, aangevuld met een grafische weergave van hun vluchtroute, worden we deelgenoot van hun leven. Zoals de jonge Mohammad, die met zijn vader in een shoarmazaak werkt en terugdenkt aan de lijken die hij zag, en het vriendje dat door een bomexplosie om het leven is gekomen. “Was ik het maar die dood was gegaan.” Een gelauwerde dichter ziet onder de vluchtelingen vooral mensen die hun doel in het leven zijn verloren. Als voormalig werknemer van het Syrische ministerie van Onderwijs is het voor hem extra moeilijk te accepteren dat zijn zoon niet meer naar school gaat. “Een hele generatie gaat verloren.” Voor een zeventienjarige Syrische soldaat, die vocht tegen het regime, was het doden of gedood worden. “Na de eerste keer iemand vermoord te hebben, voelde ik me onoverwinnelijk.” Nu is hij in Libanon om behandeld te worden voor een schotwond en kan hij niet meer werken. Een idealistische jonge arts werd herhaaldelijk opgesloten vanwege zijn verzet tegen het Syrische regime. Uiteindelijk vluchtte ook hij en moest hij zijn gedroomde carrière als arts opgeven. Voor meer informatie en tijden: Life on Hold.

Maiko – Dancing Child

Maiko Dancing Child

Maiko’s lot lag al vast voor haar geboorte. Haar naam betekent in het Japans ‘dansend kind’ en die belofte maakt ze als balletdanseres meer dan waar. Daarvoor heeft ze veel offers moeten brengen – en zij niet alleen. Op haar vijftiende vertrok Maiko naar Londen voor een prestigieuze dansopleiding. Om het schoolgeld te betalen, verkocht haar moeder hun huis en ontzegden haar ouders zich alle luxe. Dan is falen geen optie. Nu, begin dertig, is de ambitieuze Japanse precies waar ze wil zijn: prima ballerina bij het Noorse Nationaal Ballet. Maar het kriebelt: Maiko wil een kind. Kan dat samengaan met haar ambitie om aan de top te blijven? Opgestaan – voor zwangerschapsverlof – is immers al snel plaats vergaan in de balletwereld, waar jong talent hunkert naar een rol als solist. Een zwangerschap is bovendien een heftige aanslag op het lichaam van een danseres. Moeilijke keuze. Of? In dit uitgebalanceerde portret toont de wilskrachtige Maiko hoe gedreven ze is om beide dromen te verwezenlijken. Fraaie shots van voorstellingen en observaties tijdens de trainingen worden afgewisseld met intieme inkijkjes bij Maiko thuis. In de voice-over vertelt ze over de bijzondere band met haar moeder en haar levenskeuzes. Voor meer informatie en tijden: Maiko – Dancing Child.

Patience, Patience You’ll Go to Paradise!

Patience Patience

In de jaren zestig kwamen honderden Noord-Afrikaanse families naar Europa met het doel hun economische omstandigheden te verbeteren. De mannen vonden werk, terwijl de vrouwen het huishouden bestierden en voor de kinderen zorgden. Mina was een van hen. Nu, vijftig jaar later, is haar man overleden, zijn de kinderen uit huis en kwijnt Mina weg in een piepklein appartement in Brussel. Nooit geleerd om te lezen en schrijven of haar tijd zelfstandig in te vullen, rest haar weinig anders dan de tijd uit te zitten. Met de woorden: “Geduld, geduld, je zult naar het paradijs gaan!” probeert ze de moed erin te houden. Wanneer ze een poetry slam van de vrijgevochten Marokkaanse Tata Milouda bijwoont, verandert haar kijk op het leven. Langzaam maar zeker ontmoet ze meer vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten en ontdekt ze een leven van vrijheid dat ze nooit heeft gekend. Samen met een groepje vriendinnen leert ze lezen en schrijven, gaat op computerles en onderneemt tripjes naar het centrum van Brussel, de Noordzee en zelfs naar New York. Het enthousiasme en de vrolijkheid waarmee de vrouwen op zoek gaan naar hun eigen identiteit en vrijheid is hartverwarmend en aanstekelijk. Voor meer informatie en tijden: Patience, Patience You’ll Go to Paradise!

The Nightmare

The Nightmare

Slaapverlamming is een ernstige slaapstoornis die gepaard gaat met extreme hallucinaties die zeer realistisch aanvoelen. Mensen die aan deze nog tamelijk onbekende en vaak onbegrepen stoornis lijden, hebben de griezeligste ervaringen vlak voor het in slaap vallen of gedurende de nacht. In The Nightmare vertelt een aantal van hen erover. Bij sommigen begon het zonder aanwijsbare reden al heel vroeg in hun kindertijd, anderen leggen een verband met een liefdeloze jeugd of problematische adolescentie. Aanvankelijk lijkt het om gewone nachtmerries te gaan, maar de verhalen worden steeds extremer en angstaanjagender. De geïnterviewden vertellen zeer gedetailleerd over de aanwezigheid van een kwade geest, soms in de vorm van een man met een hoed, een schaduw of meer abstracte griezelige figuren. De kwade geest praat tegen hen, er zijn nare geluiden en soms is er zelfs sprake van fysieke pijn door martelwerktuigen. Allemaal vertellen ze hoe ze niet in staat zijn om te bewegen of te praten, wat de ervaring des te angstiger maakt. De film brengt hun verhalen op een wel heel realistische manier in beeld: de interviews werden in schaars verlichte slaapkamers gefilmd, en de verhalen werden in scène gezet met alle middelen die de horrorspeelfilmmaker ter beschikking staan. Waarmee een nieuw subgenre is geboren: de horrordocumentaire. Voor meer informatie en tijden: The Nightmare.

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

One thought on “IDFA: 18 – 29 november”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *