Jessica Jones – recensie

Netflix weet met Marvel’s Jessica Jones wederom een top serie neer te zetten!

Eerder dit jaar bewezen Netfix en Marvel al dat een serie over een superheld in plaats van een film best goed werkt. Na Matt Murdock in Daredevil is dit keer de nog redelijk onbekende Jessica Jones aan de beurt. In tegenstelling tot Daredevil is Jessica Jones geen oorsprongsverhaal en technisch gezien is ze ook geen superheld, maar dat maakt de serie er niet minder op.

In Marvel’s Jessica Jones volgen we niemand minder dan Jessica Jones (Krysten Ritter). In het dagelijkse leven is Jessica een privé detective die de superkrachten die ze op jonge leeftijd kreeg enkel hiervoor gebruikt. Geen zaak blijft onopgelost dankzij Jessica’s krachten, waardoor ze sterker is dan de gemiddelde mens. Zonder enig probleem beëindigd Jessica elke opdracht die ze krijgt voorgeschoteld. Als de ouders van Hope Shlottman voor haar deur staan denkt Jessica wederom een makkelijke taak te hebben aan het opsporen van hun dochter, maar al snel begint ze door te krijgen dat dit geen gewone zaak is. Het lijkt er namelijk op dat een man genaamd Kilgrave (David Tennant) Hope onder zijn controle heeft. Dezelfde man liet Jessica een jaar geleden voor dood achter nadat hij zijn gave om mensen te beheersen op Jessica had uitgeoefend. Al gauw begint de jacht op Kilgrave, maar doordat hij iedereen kan laten doen wat hij zegt gaat dat zo makkelijk nog niet.

Let op: deze recensie bevat enkele spoilers!

jessica jones

Jessica Jones is zoals geen ander Marvel product wat we tot nu toe hebben gezien. Sowieso zijn Marvel films niet te vergelijken met de Netflix Original series die ze tot nu toe hebben uitgebracht. Waarin het in Marvel films enkel nog lijkt te gaan om de meeste one-liners gaan de Netflix Original series veel dieper in op de personages en zijn ze tevens ook beter in het introduceren van een nieuw personage. Ook zijn de series verre van luchtig en zitten ze vol geweld, bloed en seks. In de Netflix series komt Marvel met veel meer weg dan in hun andere films en series, wat het eind resultaat alleen ten goede doet. Het is dan ook te hopen dat er nog meer Marvel series aan de hand van Netflix worden gemaakt. Een serie voor Luke Cage, Iron Fist en The Defenders is al aangekondigd. Why stop there?

Iets wat Jessica Jones ook onderscheid van andere Marvel series en films is dat hoofdpersonage Jessica geen vriendelijke held is die goed wilt doen en de serie leidt hier uiteindelijk ook niet naar toe. Na de liefelijke Matt Murdock, goodie two shoes Steve Rogers en knuffelgod Thor is dit iets waar enigszins aan gewend moet worden, maar Krysten Ritter schittert in de rol van de cynische en sarcastische Jessica. Het kijken van Jessica Jones voelt niet aan alsof je een serie kijkt over iemand met superkrachten. Het lijkt eerder op een thriller, waardoor de serie ook heel toegankelijk is voor mensen die niet van superhelden houden. De krachten worden zo subtiel weergeven dat je haast zou vergeten dat de personages in de serie net zo krachtig zijn als de Avengers. Eerlijk gezegd laten de Marvel series pas echt zien hoe overdreven en haast satirisch de films zijn over hetzelfde soort mensen. Wat dat betreft zijn series als Jessica Jones en Daredevil nog realistischer dan Christopher Nolan’s Batman trilogie. Zo kijkt het in ieder geval wel weg.

Hetgeen waar Jessica Jones écht in uitblinkt is de superschurk van dit eerste seizoen. Kilgrave die enigszins briljant wordt gespeeld door David Tennant staat zeker in mijn top 10 met de beste schurken uit het Marvel Cinematic Universe. De gedachten beheersende Kilgrave is niet alleen eng omdat hij mensen kan besturen, of vanwege de acteerkunsten van Tennant, maar omdat het personage zonder krachten zo uit de wijde wereld is geplukt. De schrijvers draaien er gelukkig niet omheen en romantiseren de aard van Kilgrave niet. Dat hij mensen op meerdere vlakken mishandeld wordt gelukkig ook niet goed gepraat door zijn tragische verleden, waardoor de serie hopelijk ook nog wat ogen zal openen.

Het enige minpunt aan Jessica Jones, als het een minpunt te noemen is, is dat behalve een paar vermeldingen naar de Avengers en een cameo de serie weinig vermeldingen bevat naar de rest van het Marvel Cinematic Universe. Terwijl de wereld enige tijd geleden nog bezet werd door kwaadaardige robots heeft Jessica moeite te bewijzen dat Kilgrave bestaat, terwijl je zou denken dat de wereld wel beter weet na alles wat al is voorgevallen in het MCU. Maar ook mede-Hell’s Kitchen bewoner Daredevil wordt amper erkent, en dat terwijl Jessica met o.a Daredevil zal samenwerken in de aankomende Netflix Originals serie Marvel’s The Defenders.

Het eerste seizoen van Jessica Jones is nu te zien op Netflix!

7 thoughts on “Jessica Jones – recensie”

1. Haha, erger nog, ik ben alweer bij aflevering drie. 🙂