Magic Mike XXL – recensie

Magic Mike XXL levert een show waar menig vrouw van droomt.

Magic Mike XXL

Drie jaar nadat Mike (Channing Tatum) zijn stringetje aan de wilgen heeft opgehangen komt hij weer in aanraking met zijn oude vrienden. Zijn oude vrienden/collega’s gaan voor het laatst gaan optreden tijdens een heuse strippersbeurs, maar het optreden zou natuurlijk niet compleet zijn zonder Mike. Na wat wikken en wegen besluit Mike uiteindelijk toch mee te gaan op de roadtrip in de hoop een knetterende laatste show neer te zetten.

We hebben er maar drie jaar op moeten wachten, waardoor de verwachtingen torenhoog waren. Al – laten we eerlijk zijn – was Magic Mike niks bijzonders ware het niet voor de dansscènes. Gelukkig heeft Magic Mike XXL zijn lesje geleerd van de fouten die zijn voorganger maakte en is dit deel minder dramatisch, grappiger en bevat het een climax waar je U tegen zegt – ook is er afscheid genomen van het verschrikkelijke gele filter dat Magic Mike voor de helft in beslag nam. Waarin Magic Mike een constante afwisseling was van dansscènes met de realiteit bevat Magic Mike XXL daadwerkelijk een verhaal, waarin de weg uiteindelijk leidt naar de strippersbeurs en de grootse climax.

Magic Mike

Het verhaal is het minst interessante deel van elke Magic Mike film, dat is een gegeven, maar ook in XXL weet het verhaal niet erg te boeien. Zo nu en dan zitten er wat interessantere stukjes tussen, maar de hoogtepunten zijn alsnog de dansscènes. Al laat de grote show op zich wachten tot de laatste dertig minuten, tussendoor bevat de film wat kleinere dansstukjes. Deze duren korter dan de uiteindelijke show, maar ze zijn hierdoor niet minder amusant. Zo is er een scène waarin Big Dick Richie (Joe Manganiello) uitgebreid gaat dansen bij een tankstation, deze scène zal vanwege de humor nog lang niet vergeten worden.

Dat de Magic Mike films puur bestaan om vooral vrouwen te entertainen is geen geheim en dat hebben de schrijvers flink naar hun hand gespeeld dit keer, want Magic Mike XXL is verrassend.. feministisch? Soms wordt het een beetje té, maar toch is het fijn dat in een film waarin mannen het lustobject zijn dat er ook aan de vrouw wordt gedacht op een andere manier dan alleen maar voor een lust voor het oog te zorgen. Daarnaast bevat de film ook veel positieve uitingen over de LGBTQ-gemeenschap, iets wat je het minst zou verwachten in een film over mannelijke strippers, maar het is absoluut geen onaangename verrassing.

Magic Mike XXL

Na ongeveer een anderhalf uur is het dan zover, de grootse dansscène waarop we allen wachten, maar maakt dit de film het kijken waard? Absoluut. Natuurlijk is het even uitzitten, maar er komen nog genoeg dansscènes aan de boeg voor de grootse finale om ons te entertainen. Waarin tijdens de film een Magic Mike 3 redelijk overbodig leek, waren al deze zorgen weggespoeld na het laatste deel van de film. We zouden nog wel tien jaar willen uitkijken naar meer van deze spectaculaire dansscènes, want ze zijn het wachten allemaal waard.

Magic Mike XXL is nu te zien in de bioscoop

4 thoughts on “Magic Mike XXL – recensie”

1. Vaak zitten we op dezelfde golflengte, maar helaas vond ik XXL teleurstellend en slechter dan het eerste deel. Ik miste een gezamenlijke act van de mannen.