Orange is the New Black S4: The Good, The Bad and The Ugly

SPOILER ALERT! Laten we maar met de deur in huis vallen, seizoen 4 van Orange is the New Black is gewoon een van de betere seizoenen van de vier. Hoe dat komt lees je natuurlijk in de aankomende punten. 😉

The Good

Minder Piper

Ik denk dat de makers van de serie er al snel achter waren gekomen dat Piper echt een van de meest irritante personages op de televisie is, want na het succesvolle eerste seizoen kregen we niet alleen maar flashbacks over Piper’s leventje voor de gevangenis, maar ook die van de andere personages. Ook dit seizoen werd Piper overgeslagen bij de flashbacks, maar ook in het algemeen is ze minder te zien. Vooral de eerste vier a vijf afleveringen weet Piper je weer mateloos te irriteren, maar hier komt de shocker: ze draait weer bij, waardoor ze toch een stuk aangenamer wordt om te zien.

Terugkerende personages

Waarin vorig seizoen het erop leek dat bijna iedereen wel uit Litchfield werd gejaagd, komen er nu gelukkig flink wat personages terug… al hebben we nog steeds niks gehoord van of over Bennet. Maar, met Nicky en Sophia die richting het einde van de serie weer terug zijn lijkt Litchfield weer net de oude.. Als je daarbij niet optelt dat er allemaal nieuwe cipiers en zo’n honderd nieuwe gevangenen zijn..

Orange is the New Black

Goede personage ontwikkeling

Laten we Piper, Litchfield’s eigen Heisenberg, even vergeten, want zoals de meesten al doorhebben is zij niet de meest interessante personage uit de serie. Dat de gevangenis je veranderd is een feit, maar voor een televisieserie is het natuurlijk ook belangrijk dat personages groeien. Helaas was dit voor Nicky niet het geval dit seizoen, maar er waren dit seizoen genoeg personages die hun kans kregen om te groeien. Van Caputo, die eindelijk inziet hoe corrupt MCC is en er wat aan probeert te doen, tot Pensatucky, die na haar verkrachtig vorig seizoen eindelijk voor zichzelf opkomt tegen de man zelf. En ja, je zou zelfs kunnen zeggen dat Piper dit seizoen gegroeid is.. Laten we hopen dat het zo blijft.

Een geweldig einde

De manier waarop het vierde seizoen van Orange is the New Black eindigt laat je toch weer snakken naar meer. Al vond ik de flashback van Poussey waarop ze naar de kijker lacht wel een beetje té cliché, het echte einde, namelijk of Daya de cipier neerschiet of niet, is toch hetgeen wat telt. De opbouw naar de rel, wat uiteindelijk leidt tot de cliffhanger waar we weer een jaar voor moeten wachten, is zo goed opgebouwd dat dit voor mij toch wel een betere afsluiter is dan de voorgaande seizoenen. Het sluit een seizoen af die duisterder is dan de voorgaande, maar toch zo goed werkt.

The Bad

Orange is the New Black

Té veel gevangenen

Nu is er natuurlijk niks mis met een nieuw gezicht of twee, het blijft immers een gevangenis, maar met de komst van zo’n honderd nieuwe gevangenen veranderd er niet alleen veel in de gevangenis zelf, maar ook in de serie. Zo krijgt Litchfield een groepje neo-Nazi’s erbij, wat voor genoeg grappige momenten zorgt, en de nieuwe gevangenen zorgen er uiteindelijk ook voor dat er ook wat gebeurd dit seizoen, net als de nieuwe cipiers, maar om een serie met al een grote cast nóg verder uit te breiden? Ik moet zeggen dat ik vaak genoeg niet wist welk nieuw persoon nou wie was, vooral als enkel de namen voorbij vlogen. En dan komen er volgend seizoen wellicht nóg meer bij?! No, thank you.

Judy King

In het derde seizoen waren de gevangenen nog zo blij, want er bestond een grote kans dat TV-kok Judy King naar Litchfield zou komen, en aan het einde van seizoen drie was ze daar dan, maar er was niemand om haar op te vangen. In het vierde seizoen was het zover, de beroemdheid zou als gevangenen haar dagen moeten uitzitten. In de realiteit wordt ze voorgetrokken en krijgt ze een aparte kamer terwijl de rest op een kluitje zitten. Op zich is daar niets mis mee, helaas krijgt de manipulatieve Miss King wel heel veel schermtijd terwijl ze niet zo interessant is en haar verhaallijn behoorlijk cringe-waardig is.

Trage Opbouw

Orange is the New Black kennend weet je dat ze het seizoen uitgaan met een knal, bij seizoen twee was dit duidelijk iets wat te maken had met Vee, bij seizoen drie konden we gokken dat dit te maken had met Alex en haar vermoedens, maar bij de eerste afleveringen van seizoen vier was toch wel de vraag: waar blijft de actie? Vooral tijdens en na de zesde aflevering begint het pas echt goed op gang te komen, wat toch wel zonde blijft van de wat slome eerste zes afleveringen. Het hele MCC gebeuren kon me ook dit seizoen gestolen worden, maar helaas neemt dit weer flink wat schermtijd in beslag.

The Ugly

Orange is the New Black

Poussey’s dood

Tijdens het kijken van het derde seizoen schreef ik een lijstje over mijn vijf favoriete personages uit de serie, hierbij behoorde ook Poussey Washington, gespeeld door Samira Wiley. In het vierde seizoen bleef Poussey een van mijn favorieten en gelukkig kreeg ze ook genoeg schermtijd, maar helaas was dat eerder een omen dan een zegen, want in de twaalfde aflevering komt zij helaas om het leven. Hoe goed het ook geschreven was en hoe goed het ook het vierde seizoen afsloot, toch blijft het klote om te weten dat een van je favorieten niet terug zal keren in het volgende seizoen.

Veel verschrikkelijke gebeurtenissen

Behalve de dood van Poussey zit het vierde seizoen vol met nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen, al zorgen deze gebeurtenissen voor de sombere toon die dit seizoen zo’n succes maakte, toch zijn deze dingen wel naar om te zien. Van Maritza die geforceerd wordt door een sadistische cipier om een babymuis op te eten tot het doordraaien van Crazy Eyes. Het blijven toch personages waar je na vier seizoenen om geeft, daarnaast zijn sommige dingen niet zo fijn om te zien als je een zwakke maag hebt.

Wat vonden jullie van het vierde seizoen van Orange is the New Black?

One thought on “Orange is the New Black S4: The Good, The Bad and The Ugly”

1. Ik vind seizoen 4 een stuk beter dan seizoen 3, zeker het einde vind ik sterk. Wel jammer dat Poussey dood is. 🙁