Recensie: 12 Years A Slave

Een vrije man wordt gedrogeerd, ontvoerd en verkocht als slaaf. Na een conflict wordt hij verplaatst naar een andere plantage en maakt hij kennis met de duivel hemzelf.

Nadat Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) is verkocht aan Ford (Benedict Cumberbatch), een man met goede intenties, maakt hij kennis met het leven als een slaaf in Amerika. Snel wordt zijn eigenaar, Ford, ervan bewust dat Solomon geen gewone slaaf is en de man helpt hem op weg, voor zover hij dat kan. Alhoewel hij Solomon niet kan laten gaan, laat hij ook niemand Solomon wat aan doen. Helaas voor Solomon is niet elke blanke man het met Ford eens en er ontstaat een conflict tussen Solomon en een van de plantage opzichters. Omdat Ford voor het leven vreest van Solomon, doet hij afstand van Solomon. Doordat Solomon nooit bang was om zijn mening te geven en door het conflict met de plantage opzichter heeft hij een reputatie gekregen en de enige die Solomon van Ford over wilt nemen is Edwin Epps (Michael Fassbender), beter bekend als de slaven breker.

Dat McQueen en Fassbender een magisch paar zijn is bekend en dat ze goede films maken al helemaal, maar 12 Years A Slave is een meesterwerk.

Fassbender’s ijzige blik doet je huiveren, alsof hij zo uit het scherm is gestapt en tegen jou aan het schreeuwen is. Al eerder hebben we met Fassbender’s duistere acteerwerk kennis gemaakt maar zoals we gewend zijn van Fassbender, overtreft hij zichzelf elke keer. Het is daardoor geen verrassing dat Fassbender genomineerd is voor een Oscar, één van de negen Oscar nominaties die de film op zijn naam heeft staan. Het zal er enorm om spannen, maar het zou ons niet verbazen als Fassbender met het begeerde beeldje naar huis gaat. Als het aan ons lag, dan hadden wij de Oscar voor Best Picture aan 12 Years A Slave gegeven. De indruk die deze film achterlaat is ongekend.

Alhoewel wij lovend zijn over de acteer kunsten van Michael Fassbender, heeft Chiwetel Ejiofor ook een brandende indruk achter gelaten. Elke emotie was perfect van zijn gezicht te lezen wanneer hij dat toeliet. Als er een angstige blik op Solomon’s gezicht te zien was, dan wist je, nu komt het. Hiervoor is hij natuurlijk ook genomineerd voor een Oscar en tijdens de BAFTA Awards heeft hij zelfs de award voor Best Leading Actor mee mogen nemen. Zelfs tijdens de extra lange scenes bleef je elke seconde geïntrigeerd door Chiwetel. Ook al zal je soms door het scherm willen kruipen en Solomon de mond willen snoeren, wetend dat hij ervoor in problemen zal komen, toch begrijp je waarom hij doet wat hij doet. We zullen niet verklappen welk van Chiwetel’s momenten de beste zijn, maar zodra je de film ziet dan weet je het, hierdoor is hij genomineerd.

De film is gebaseerd op de memoires van Solomon Northup, een waargebeurd verhaal dus, wat het geheel nog zoveel erger maakt. McQueen verschuilt de verschrikkelijke waarheid niet achter een geromantiseerd verhaal, maar laat je de gruwelijke waarheid voelen. De beelden zijn zo afgrijselijk dat je bijna de bloed spetters op je eigen gezicht kunt voelen. Alhoewel de film weinig spanning bevat, blijf je tot het eind geïnteresseerd en op sommige momenten zou je weg willen kijken door wat er op het beeld afspeelt, maar wie weet wat je dan zou missen want Epps is zo onvoorspelbaar als wat.

Uren, dagen en nachten nadat je de film hebt gezien blijft het je volgen, en dat maakt het verschil tussen een goede film en een meesterwerk, hierdoor hebben wij 12 Years A Slave 5 sterren gegeven. 12 Years A Slave is nu in de bioscoop. Neem de tijd om deze film te kijken op het grote doek, je zult er geen spijt van krijgen.