Scream Queens – recensie

En je dacht dat Regina George de ultieme Mean Girl was…

De meiden van het Kappa Kappa Theta huis zijn de meest populaire en meest gemene meiden van de hele school, totdat de rector besluit de meiden de das om te doen door het een regel te maken dat iedereen die zich aanmeld om een Kappa te worden moet worden aangenomen. Nadat de exclusiviteit eraf is, blijven enkel de “rejects” over, waaronder een dove Taylor Swift fan, een kaarsenblogger en een Aziatische tomboy, maar ook Grace Gardner (Skyler Samuels) komt in Kappa te wonen, die al gauw botst met de leidster van deze mean girls, Chanel Oberlin (Emma Roberts), en de idealen waarin de Kappa zusters in geloven. Het enige wat hen samenbrengt is de gemeende aanslag door de Red Devil op het Kappa huis terwijl hun zusters er bij bosjes neervallen.

Voordat Scream Queens daadwerkelijk was begonnen werd ik er steeds enthousiaster over, met een veelbelovende cast, de belofte van een horrorkomedie en Ryan Murphy aan het stuur leek het er op dat Scream Queens een groot succes ging worden. Na de eerste twee afleveringen was deze enthousiasme helaas redelijk afgezwakt. Zoals ik al schreef in mijn eerste indruk van Scream Queens vond ik de serie racistisch, té over de top en een korte spanningsboog bevatten, maar daartegenover stond dat de moorden in de serie naar verwachting waren en dat de serie vernieuwende stereotypes neerzet. Deze week waren de laatste twee afleveringen van Scream Queens te zien op de Amerikaanse buis en is het verdict binnen. Is Scream Queens een geslaagde nieuwe serie voor de bedenker van American Horror Story en Glee?

screamqueens2

Mijn grootste ergernissen aan Scream Queens, namelijk het té beledigende en het té over de top gedrag, leken uiteindelijk iets minder op de voorgrond te spelen dan in de eerste twee afleveringen. Dat de personages over de top zijn, tot het irritante toe, is iets waar je aan moet wennen.. Kun je dit niet, dan is Scream Queens niet de serie voor jou. Maar gelukkig neemt de beledigende aard van de serie af na de eerste paar afleveringen en blijven er alleen maar pluspunten over. Terwijl ik in het begin nog zei dat ik de serie niet zou volgen heb ik dit toch gedaan. De serie werd met de aflevering spannender, grappiger en leuker waardoor het natuurlijk moeilijk was om niet te gaan kijken.

Terwijl het grote mysterie rondom de Red Devil al tijdens de eerste twee afleveringen onthuld werd is niets zoals het lijkt. Al snel wordt onthult dat er nog een Red Devil in het spel is, maar toch zijn veel elementen aan de personen in het Red Devil kostuum te gokken. Zowel een van de Red Devils is te raden, net als de reden waarom ze het doen. Deze dingen zijn al best vroeg te gokken aangezien de serie hier veel aandacht aan besteed, wat toch jammer is. Een grote plot twist blijft hierdoor uit, maar gelukkig blijf het hoogtepunt van deze horrorserie dat het gewoon vies, bloederig en soms best naar is om aan te kijken, wat natuurlijk iets is waar velen op hoopten.

screamqueens1

Net zoals de serie begon eindigde het ook, namelijk met een dubbele aflevering, waarin vooral veel onthuld wordt. Alhoewel, dat ligt er vooral aan wie je verdacht en waarom. Zoals gezegd zijn de onthullingen in deze laatste afleveringen niet heel choquerend, onthullingen die halverwege het seizoen gedaan werden over bepaalde betrokkenen waren veel minder snel te gokken en daardoor ook eerder echte plot twists. Dat de zogenaamde gigantische onthulling tegenviel is nog niet eens het ergste aan de finale van Scream Queens, namelijk hoe de serie hierna verder gaat is wat – voor mij – de aflevering verpest. Hoe het afloopt ga ik natuurlijk niet verklappen.

Een tijdje geleden werd bekend gemaakt dat er een tweede seizoen zal volgen van Scream Queens, het ziet er echter naar uit dat Scream Queens dezelfde stijl zal volgen als American Horror Story waarin elk seizoen een ander verhaal verteld. Zelf vond ik American Horror Story: Coven het enige leuke seizoen van deze serie, waar Scream Queens zonder magie en heksen toch wel een beetje op lijkt (mede dankzij de altijd vermakelijke Emma Roberts op haar bitchiest). Dus het is nog even afwachten wat het tweede seizoen zal brengen, je kunt de laatste vier afleveringen van Scream Queens in ieder geval nog elke zondag om 21.00 op FOX bekijken!

4 thoughts on “Scream Queens – recensie”

1. Ik heb wel meer van Scream Queens kunnen genieten dan jij zo te lezen. Ben heel benieuwd hoe het 2e seizoen zal zijn. Ik ga de Chanels missen, met name de heerlijk bitchy Emma Roberts. 🙂

1. Haha, denk dat daar al sinds het begin flink wat verschil in zat 😛 heb je het al afgekeken? Ik hoop stiekem wel dat Roberts een bitchy character blijft spelen, het is toch wel iets wat ze het beste doet. Maar we zullen het wel zien!