Scream seizoen 1 – recensie

Scream the TV series is een prima hommage aan de Scream quadrilogie.

Het eerste seizoen van de Scream TV serie is zojuist geëindigd in Amerika, en inmiddels is het eerste seizoen ook op Netflix in Nederland te bewonderen. Gezien de titel van de serie leek het er eerst op dat Scream een spin-off ging worden van de originele horrorfilm uit 1996, maar dit is gelukkig niet het geval.

Scream (de serie) speelt zich af in het stadje Lakewood. Het stadje staat vooral bekend om seriemoordenaar Brandon James, een jongen met een vervormd gezicht die hierom vaak gepest werd. De legende gaat dat Brandon geobsedeerd was met een meisje genaamd Daisy, maar wie Daisy was weet niemand. Dit verhaal raakt weer boven water nadat een tienermeisje is vermoord en later blijkt dat de moordenaar een masker droeg die lijkt op het masker van Brandon James. Terwijl de tieners uit Lakewood bij bosjes neervallen wordt de verdachtenlijst steeds groter en de vriendengroep van Emma Duval (Willa Fitzgerald) steeds kleiner.

scream1

Als groot liefhebber van de Scream films was ik heel sceptisch tegenover deze serie, niet alleen werd het masker vervangen maar ook de woonplaats, waardoor je haast zou denken dat ze alleen de naam gebruiken om kijkers te lokken. Het grootste probleem met de Scream serie was vooraf dat de moordenaar geen Ghostface masker zou dragen. Gelukkig is dit slim opgelost met een achtergrond verhaal waardoor het logisch is dat we in de serie geen Ghostface masker te zien krijgen. Terwijl het natuurlijk zo is dat de serie in essentie niet te vergelijken valt met de films, toch worden de overeenkomsten steeds groter tijdens het kijken van de serie. Je zou de serie haast een hommage aan de filmreeks kunnen noemen. De overeenkomsten houden niet op bij enkel een gemaskeerde gek met een mes. Zo zijn er veel parallellen met de vier Scream films, maar er zijn ook veel hoofdpersonages die doen denken aan onze favoriete personages uit de films.

Scream is echter wel een typische MTV serie, denk hierbij maar aan Faking It, Awkward en Teen WolfZo zijn de dialogen af en toe tenenkrommend en wordt er ondanks de dode lichamen om hen heen alsnog tijd gemaakt voor romance en drama. Ook het acteerwerk is niet altijd even goed, maar MTV geeft in ieder geval wel een podium voor nieuw talent en daardoor hebben we nu John Karna ontdekt. Karna speelt in de serie de horrorverslaafde Noah Foster, die goed te vergelijken is met bijvoorbeeld Kirby uit Scream 4, maar al helemaal met horrorliefhebber Randy uit de eerste Scream. Door zijn grote kennis van horror weet Noah precies wat de vriendengroep niet moet doen, wat ze uiteindelijk toch wel doen. Iets waarin de serie goed heeft afgekeken bij de origineel. De serie is net zo satirisch – als het niet meer is – als de films en dat is toch een grote reden waardoor we van de films houden.

scr4am

De serie is bij verre wat je zou verwachten van een vijfde Scream film maar daardoor blijft het alsnog te genieten. Zoals Noah al zei, “You can’t do a slasher movie as a TV series” en dat probeert Scream ook niet waardoor het verrassend goed uit de verf komt. De serie neemt veel van de goede eigenschappen van de films over, zoals de satirische kijk op tieners in een horrorsituatie, maar ook het verdacht maken van de personages. Doordat de serie hieraan een eigen draai geeft zorgt het ervoor dat de serie niet wegkijkt als een kopie van Scream.

Iets waaraan de serie ook goed doet is dat het na het eerste seizoen al onthult wie de moordenaar is en dit niet uitrekt om de kijkers te behouden. Wie dit is en waarom degene dit doet ga ik niet verklappen want je moet het toch echt met je eigen ogen zien. Maar omdat de moordenaar bekend is gemaakt betekend het niet dat het spel voorbij is. Integendeel juist, volgens mij gaat het net beginnen. Gelukkig is er een tweede seizoen onderweg.

5 thoughts on “Scream seizoen 1 – recensie”

1. Ik wist niet eens dat er een Scream serie was….is echt niet bij te houden hoeveel series er worden geproduceerd. Misschien niet aan mij besteed, maar jij hebt je er dus wel redelijk mee vermaakt.

2. Geen hoogstaande maar toch een zeer vermakelijke serie. Het deel dat al duidelijk wordt wie de slachter is maar dat dit zeker nog niet het einde is was wel een grote verrassing… wist dan ook niet dat er al een seizoen 2 aan zat te komen 🙂