Scream seizoen 2 – recensie

Scream valt in dezelfde kuil als veel voorgaande series met een inspiratieloos tweede seizoen.

Wat is het toch met tweede seizoenen? Stoppen de makers al hun energie en ideeën zover in het laten slagen van het eerste seizoen dat ze tijdens het tweede seizoen uitgeput en inspiratieloos zijn? Zal het tweede seizoen altijd het “vuller-seizoen” blijven zijn, waarin er flink wat opgebouwd wordt voor het volgende seizoen, maar om het seizoen zelf interessant te maken? Ho maar. Als de kijker maar weet dat het seizoen erna GEWELDIG wordt. Mocht het nog niet duidelijk zijn, dit was ook het geval bij het tweede seizoen van Scream.

Het tweede seizoen van Scream gaat enkele maanden verder nadat Emma en Audrey de gezicht achter het masker uit zelfverdediging neerschoten. Nog voordat de aflevering afloopt laat Scream ons weten dat Audrey echter meer met de moorden te maken heeft dan dat wij dachten. Oftewel, een prima mysterie om het volgende seizoen mee verder te gaan. Terwijl de dames dachten in alle rust verder te konden gaan met hun levens na de traumatische gebeurtenis, wordt Audrey al snel gechanteerd met de welbekende horrorquote: I know what you did last summer. Maar wat deed zij dan? Tsja, daar gaan we dit seizoen achter komen.

Scream TV

Net zoals het eerste seizoen opent dit tweede seizoen ook met een hommage aan de Scream-films, een die niet helemaal zo goed uit de verf kwam, maar daarna lijkt het erop dat het feest weer begint, wat echter een flauwe prank blijkt te zijn. Wat mij betreft een redelijk teleurstellende opening, iets wat de toon voor een groot deel van dit seizoen lijkt neer te zetten. Op een gegeven moment ben ik maar gestopt met het kijken, en heb ik de serie pas weer opgepakt toen ik alle afleveringen lekker achter elkaar kon bingewatchen – iets wat ik ook met het eerste seizoen heb gedaan. En daaruit kan ik wel opmaken dat Scream vooral een serie is die beter uit de verf komt als je alles in een rits achterelkaar kan kijken. Want, als je tijdens het tweede seizoen niet elke week hoeft te wachten voor een nieuwe aflevering dan valt het minder op dat er flink geminderd is met het aantal moorden.

Zo ging Scream van een spannende serie over een flink aantal mysterieuze moorden naar een serie over Emma’s PTSD en de relaties onderling. Natuurlijk allemaal leuk en aardig, en te verwachten na zo’n ervaring, maare.. dat is niet de reden waarom we deze serie kijken. Ook vond ik de serie steeds meer op Pretty Little Liars lijken, en laat ik daar onlangs nou mee gestopt zijn. Dit vanwege het feit dat deze tieners niet weten dat ze ook gewoon naar de politie kunnen gaan, waardoor ze steeds weer in de problemen komen. Pas halverwege het seizoen lijkt Scream de vibe van het vorige seizoen weer op te pakken en begint de moordenaar weer flink toe te slaan en staan zowel de personages als het kijkpubliek voor een groot raadsel.

Scream Tv-series

Vooral tijdens de laatste paar afleveringen zat ik steeds meer op het puntje van mijn stoel, ondanks het feit dat de personages nog steeds irriterende verkeerde keuzes maken, keek ik echt uit naar de finale. En vandaag was het zo ver, de laatste aflevering staat op Netflix en die maakte alle flut afleveringen ervoor het waard ook. De laatste aflevering weet vooral tijdens de laatste confrontatie twee van mijn favoriete onthullingen uit de Scream-films te pakken, zonder deze klakkeloos te kopiëren, en dit goed te verwerken in de serie. Klinkt vaag allemaal, maar ik houd deze review lekker spoilervrij. Een schokkende – en voor sommigen zelfs een bevredigende – onthulling volgt, maar.. om maar even de Noah Foster uit te hangen, zoals ik al zei.. Een tweede seizoen bouwt vaak op naar iets groters. Nu nog maar hopen dat de makers van Scream dit ook weten, want nog een seizoen van hetzelfde trek ik niet.

Fun fact: elke aflevering van het tweede seizoen is vernoemd naar een horrorfilm, dus mocht je nog inspiratie willen opdoen voor een horroravondje..

Scream is te zien op Netflix!

2 thoughts on “Scream seizoen 2 – recensie”