The Final Girls – recensie

The Final Girls is de ideale film voor fans van Scream en The Cabin in the Woods.

Drie jaar nadat haar moeder is overleden in een auto-ongeluk laat Max (Taissa Farmiga) zich ompraten om naar de filmmarathon van haar moeders meest bekende werk te komen, namelijk de verschrikkelijk slechte 80s slasher “Camp Bloodbath”. Een onschuldig avondje film kijken loopt uit tot een ramp als de bioscoopzaal in vlammen uitslaat. In een poging om te overleven besluit het groepje vrienden om door het scherm te gaan om daar een uitgang te vinden, ze bevinden zich echter op een heel andere plek zodra ze bijkomen.. Namelijk midden in “Camp Bloodbath.” Als ze er eenmaal achter komen dat er geen ontsnappen aan is besluiten ze om de film uit te zitten en te voorkomen dat de personages uit de film slechte keuzes maken, natuurlijk smeden ze ondertussen ook een meesterlijk plan om ervoor te zorgen dat de final girl uiteindelijk de dag red in de hoop naar huis te kunnen gaan.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Het is een lange tijd geleden dat ik zo genoten heb van een horrorfilm als tijdens The Final Girls. Natuurlijk telt dit niet helemaal, want The Final Girls is een horror/komedie waardoor de lat wat lager ligt qua horror, maar zeker hoger qua komedie. The Final Girls is geen enge film, de moorden zijn redelijk tam – dit ook omdat de film in Amerika voor 13 en ouder is – maar dit is niet het belangrijkste aan deze film. Aan het begin krijgen we de verschrikkelijke trailer te zien van “Camp Bloodbath” waardoor het al gelijk duidelijk wordt dat dit een meta-horrorfilm gaat worden. “Camp Bloodbath” zelf is geïnspireerd op Friday the 13th en bevat alle ingrediënten voor een belabberde B-film die uiteindelijk een cultklassieker is geworden en het zorgt er ook voor dat de dames en heren in een gekke wereld gaan belanden met een script om van te gruwelen.. oftewel, de perfecte wereld voor fans van slasher-films.

Voor een genre waarin originaliteit soms ver te zoeken is weet The Final Girls precies wat het moet doen om een succes te worden. Scream meets Friday the 13th, zo kun je The Final Girls het beste omschrijven. De film weet het horrorgenre en de 80s slashers in de maling te nemen zonder dat de film zelf een grote grap wordt. Tijdens The Final Girls zul je van begin tot eind in een deuk liggen en dit eens niet omdat de film zo slecht is dat het grappig is, maar omdat de grappen in de film ook echt hilarisch zijn. De film is niet alleen komisch, maar ook slim, zo komen bijvoorbeeld de “echte” stereotypes samen met de over-de-top stereotypes zoals ze in oudere horrorfilms gecreëerd werden wat voor een leuk contrast zorgt. Het is haast verbazingwekkend dat er nog geen film als The Final Girls is langsgekomen, maar wat ben ik blij dat het uiteindelijk toch zover is gekomen.

Of The Final Girls in Nederland uitkomt is nog niet bekend.

5 thoughts on “The Final Girls – recensie”

1. De actrice Taissa Farmiga vind ik erg goed! Ik ben alleen benieuwd of ik Nina ‘Elena’ Dobrev los kan zien van haar Vampire Diaries rol. Maar omdat zij een goede actrice is, vast wel!