Thirteen Reasons Why – recensie

Gistermiddag besloot ik om Thirteen Reasons Why een kans te geven. Ondanks dat ik het boek in een avond verslonden had, waren mijn verwachtingen voor de serie niet hoog. Ik zat nog te twijfelen of ik eerst Riverdale zou kijken of niet, maar toen bedacht ik me dat ik na een aflevering toch wel klaar zou zijn. Vannacht om vier uur keek ik de laatste aflevering. Dertien uur aan serie heb ik in een keer verslonden.

Een week nadat Hannah Baker (Katherine Langford) zelfmoord heeft gepleegd eindigt een doos met tapes op de deurmat van de aardige jongen van haar school, Clay Jensen (Dylan Minnette). Wat er op deze old school tapes staat? De dertien redenen waarom Hannah zo wanhopig werd dat ze geen andere weg uit zag, de redenen waarom ze uiteindelijk gedreven werd tot het uiterste en alle dertien redenen zullen horen waarom.

Als iemand die een lange tijd geleden het boek had gelezen wist ik natuurlijk wel een paar van de redenen, maar zelfs als je ze nog niet weet zal de serie je al snel overhalen om toch te blijven kijken. De redenen lijken in het begin klein en onbelangrijk, maar zoals Hannah meerdere keren zegt, je weet niet wat er omgaat in iemands leven en iets wat klein lijkt voor de ene, kan de laatste druppel zijn voor een ander. Persoonlijk hoop ik dat deze serie voor mensen, vooral tieners, die hieraan meedoen de ogen zal openen.

Hoe vaak je op het moment wel niet leest dat een tiener zelfmoord heeft gepleegd omdat hij of zij gepest werd op school en wat de rol van sociale media hierin is lijkt per dag toe te nemen. Het boek is inmiddels al tien jaar oud en neemt plaats nog lang voordat sociale media levens kon verpesten, maar de serie is geupdate naar het nu en zowel sociale media als de problemen waarmee tieners hedendaags kampen zijn zeker terug te vinden in de dertien redenen.

De serie weet goed de spanning op te bouwen en per bandje lijkt Hannah’s leven een stukje erger te worden, waardoor je – als echte ramptoerist – uiteindelijk steeds meer wilt blijven kijken. Alleen in het midden komt de serie in een klein dipje, dit vooral omdat Clay Jensen, waarmee wij samen het mystery ontrafelen, het moeilijk vind om naar de tapes te luisteren en daardoor langer zijn tijd neemt dan de mensen die voor hem gingen. Het is soms een tikkeltje irritant hoe sloom hij erover doet, maar hé, als hij het zoals de rest van de redenen in een avond zou luisteren dan zou er niet veel van de serie overblijven. 😉

Thirteen Reasons Why mag dan wel een serie zijn over en gericht aan tieners, toch vind ik de serie ook voor volwassenen een aanrader. De serie is onverwachts goed geacteerd en ondanks de heftige onderwerpen die aan bod komen wordt de serie niet zo dramatisch dat het campy wordt, denk hierbij maar aan Pretty Little Liars en Gossip Girl. Daarnaast is Hannah’s school gevuld met stereotypes, maar toch blijft het realistisch. De personages zijn allemaal mensen die je van jouw schooltijd wel herkend zou hebben. Dat de serie zo realistisch is, is juist de kracht van de serie.

Zo schaamt het ook niet weg van de zwaardere dingen die Hannah meemaakt en ondanks dat de serie je voordat bepaalde afleveringen beginnen ervoor waarschuwt ben je er niet op voorbereid wat je te zien krijgt. Zonder te veel te spoilen zal ik maar zeggen dat je hetgeen waarvoor de aflevering waarschuwt ook echt te zien krijgt en het allemaal best grafisch is, dus vat de waarschuwing niet al te licht op.

Met een krachtig verhaal dat je raakt, je aan het denken zet en nog wel even in je hoofd zal rondspoken in combinatie met een goed acterende cast, prachtige cinematografie en een vloeiende lijn tussen zowel de afleveringen als het heden en het verleden, kan ik zeggen dat Netflix weer een hitserie aan zijn handen heeft. Ik hoop dan ook oprecht dat dit een belangrijke serie gaat worden voor jongeren, om te laten zien dat ze niet alleen zijn of juist om in te laten zien dat wat zij misschien doen fout is en een ander kan schaden. Het enige waar ik nog niet helemaal over te spreken ben is het einde die een paar losse eindjes laat hangen, of dit is omdat er een tweede seizoen komt is nog maar de vraag. Thirteen Reasons Why is zeker een aanrader. Mocht je nog niet helemaal over de streep zijn? Lees dan vooral deze lijst met dertien redenen waarom je Thirteen Reasons Why toch een kans moet geven.

13 Reasons Why is nu te zien op Netflix

7 thoughts on “Thirteen Reasons Why – recensie”

1. Ik heb de serie bekeken maar het boek niet gelezen eerlijk is eerlijk. Alleen vond ik dat hannah niet echt werd gepest zoals je dat van pesten mag verwachten en natuurlijk is elke pest er een maar ik had verwacht dat iemand echt dood werd gepest. Dan had je op mijn middelbare school de lts minimaal 10 doden moeten hebben waarvan ik het had kunnen weten. Achter af deze serie te hebben bekeken. Ik praat pesten niet goed ben zelf ook wel eens gepest en heb zelf ook gepest of meegedaan aan pesten. En natuurlijk is zij verkracht en laat ik zeggen liefdes verdriet tegen gekomen maar welke tiener niet. Ik zelf was ook verliefd op het mooiste meisje van de klas of van de middelbare school maar zij is nooit verliefd op mij geworden. Ik praat niet goed wat al die tieners hebben gedaan met hannah laat dat duidelijk zijn. Maar geloof mij ik heb tieners gekend die veel meer en veel erger zijn gepest dan praat ik over 92 a 93. Ik vond de serie niet slecht zelfs boven gemiddeld en zelfs goed geacteerd alleen vind ik wat ik uit deze serie uitmaak dat zij ook heel veel aan haar zelf heeft te danken. En dat zij zelf ook meer had kunnen doen en misschien is het in haar leven ook anders gegaan dat zullen we nooit echt te weten komen dit is uiteindelijk een serie om kijkers te trekken niks meer en niks minder. Commercie boven alles. Zij had aangifte moeten doen dat doe je als je verkracht word het kan ook zijn dat je niet durft of bang bent maar om dan zelfmoord te plegen? als iedereen die verkracht zou worden of misbruikt ,geslagen enz. zou worden lichamelijk of geestelijk zelfmoord zou plegen dan zou er misschien niemand meer over blijven. Dit is mijn mening.

2. Het zou mij ook niks verbazen als tieners die deze serie gaan kijken het zelfde gaan doen. Of dat er een hype of zoiets gaat ontstaan. En dan wil ik niet gaan zeggen dat je films of series moet gaan verbieden of zo ben zelf een film/serie fanaat. Je moet het ook niet verheerlijken dat lijkt mij in dit geval wel een beetje te gebeuren. Dit wou ik er nog aan toe voegen.